Foto: Malén Eneberg

Scoutstugan Ekebykullen

På Ekebykullen utanför Nyköping ligger scoutstugan, omgiven av tät skog. Stugan hyrs ut för kortare vistelser.

SCOUTSTUGAN ägs av EFS Missionsförening. Nyköpings församling har - genom ett avtal - rätt att nyttja stugan. Vilket också görs. Här har exempelvis scoutledare utbildats, ungdomsgrupper träffats, gudstjänster firats och surströmming ätits.

Men scoutstugan hyrs också ut. I gästboken framgår att scoutstugan genom åren har gästats av bland annat skolor, jubilarer och familjer.
Scoutstugan ligger mitt i naturen, men nära Nyköping. Den har en enkel – men inte spartansk – standard. Här finns både el och sommarvatten. Sedan 2009 finns också en toalett anpassad för funktionshindrade.
– Det är fantastiskt att få komma hit! Här kan man andas ut. Men bäst är Ekebykullen när det är fullt av liv och rörelse här, säger Sigge Stensmar och blickar ut över området som har både fotbollsplan, frisbeegolfbana, karusell, gungor och studsmatta.

HÄR FINNS OCKSÅ annat, som påminner besökaren om kyrkans och scouternas närvaro: en andaktsplats, fågelholkar i träden, en stor kåta med eldstad, ett högt patrulltorn och flera platser, utvalda att sätta upp militärtält på.
– Den som hellre vill sova under tak kan göra det på loftet i stugan. Där finns plats för cirka tjugo personer, berättar Sigge.
Han är före detta scoutledare, ideellt engagerad i Oppebykyrkan, och starkt pådrivande i Ekebykullens utveckling.

SCOUTSTUGANS HISTORIA i Nyköping är förhållandevis ung. Stugan – en 1850-talsstuga transporterades från Vimmerby – byggdes upp på Ekebykullen och invigdes högtidligt söndagen den 21 maj 1995.
– Men det visade sig snart att den inte räckte till till vår omfattande scoutverksamhet, vi var ett 100-tals som mest, berättar Sigge.
2003 kompletterades scoutstugan med en timmerstuga från 1750-talet och har sedan dess två stora rum, med plats för cirka 50 sittande. 2013 byggdes stugan till med nytt timmer och fick ett modernt kök. För två år sedan byggdes ett kallförråd.
– Ett sådant här ställe blir aldrig färdigt. Det är det roliga med det hela, konstaterar Sigge.
Han önskar att alla människor får och tar möjligheten att komma ut i den vackra, svenska naturen.
– Till scoutstugan är alla välkomna! Det enda vi inte vill ha här är dryckesfester...

Malén Eneberg

Vill du hyra scoutstugan?

Scoutstugan hyrs ut till organisationer, föreningar, arbetsplatser och privatpersoner. Vill du hyra stugan? Kontakta Per Ericsson på 070-528 94 75.