Foto: Lotta Wiss

Prosten Pihls gård

Prosten Pihls gård ligger mitt emot Alla Helgona kyrka. I träbyggnaden från 1700-talet finns ett mysigt café. Man kan även sitta ute och fika i den vackra trädgården.

Andreas Samuel Pihl var 1723-1733 kyrkoherde i Nyköpings östra församling. Församlingens prästgård låg vid Stenbro, men Pihl ville slippa de många resorna och lät uppföra en privat bostad mitt emot Alla Helgona kyrka - Prosten Pihls gård.
Andreas Samuel Pihl bodde kvar i gården till 1754, då den såldes.
1969 köpte församlingen fastigheten.
Länsstyrelsen beslutade 1983 att förklara gården som byggnadsminne. Även trädgården ingår i byggnadsminnesförklaringen.
I Prosten Pihls gård finns i dag kontor för anställda, café, bibliotek och butik. Utanför finns galleri, lusthus samt en vacker trädgård.
Vill du läsa mer om gårdens gård historik? Klicka här för att ladda ner en broschyr, sammanställd av Margaretha Sandberg, ordförande i Alla Helgona församlings kyrkoråd 1986-1991.

Hitta till Prosten Pihls gård

Öppettider Prosten Pihls Café

Vardagar

Helgfri måndag - fredag kl 11.30-17.00