Foto: Magnus Aronson/IKON

Vår verksamhet

Nedan presenteras våra verksamheter i vår församling. Kontakta gärna ansvarig om du har några funderingar. Välkommen!

Diakoni

Diakoni betyder tjänst och innebär omsorg om medmänniskan i livets olika situationer. Kraften och förebilden för Svenska kyrkans diakoni finns i evangeliet om Jesus Kristus. I berättelserna om honom framträder en människa som gav sig själv i tjänst för andra. Samma uppdrag är givet åt kyrkan och alla kristna. Det handlar om att ge röst åt svaga, erbjuda helande miljöer och protestera mot övergrepp. Dina behov får avgöra vilka insatser som måste göras.

Kinaschack

Barn och ungdomar

Små barn ställer de frågor som vi funderar över hela livet: Varifrån kommer jag? Vad händer när man dör? Varför är en del människor inte snälla? Nya frågor kommer efter hand: Vem är jag? Kan någon älska mig? Vad är meningen med mitt liv? I vår barn- och ungdomsverksamhet i Mörrum-Elleholm finns utrymme för dessa frågor. Här kan du dela dina erfarenheter med jämnåriga och lära dig vad kristen tro innebär.

Musik - våra körer

Musik är en Guds gåva till oss människor. Den tolkar livet och tron. Vi behöver sången, rytmen och melodin för att ge uttyck åt känslor som sorg, rädsla, glädje... Kyrkomusik kan skapa rum åt det ordlösa mötet.

Handla rättvist!

Ska du handla en present till någon som har allt? Är du sugen på lite choklad? Eller vill du kanske njuta av gott kaffe? Ett plus i kanten är om samvetet också mår bra när du mumsar i dig den där chokladbiten... Och visst mår samvetet bättre när du handlar rättvist!

Församlingsblad för Mörrum-Elleholm

I december 1956 fattade kyrkorådet beslut om att ge ut ett församlingsblad för Mörrum-Elleholm. Från början hette bladet THT, som står för Till Hemmens Tjänst. 1969 bytte man namn till Församlingsblad för Mörrum-Elleholm.