Ett brudpar som håller hand.
Foto: Joakim Carlström /Ikon

Har ni funderingar runt vigsel

Kan och får vi bjuda in alla gäster som vi planerat? Kan vi omboka med kort varsel om myndigheterna ger andra direktiv? Det finns många olika alternativ, kontakta oss så kan ni planera både det juridiska, det praktiska, det festliga. Kyrkan är till för er. Uppdaterad 21.07.01 läs mer nedan.

Vi som arbetar i Mariefreds vill verkligen betona att vi är öppna för alla möjliga lösningar i dessa tider.
Vi försöker att vara så flexibla som möjligt så att det kan bli bra för er.
Har ni idéer som ni vill prata om: tveka inte att höra av er för att utbyta tankar med oss om just er vigsel.

Kyrklig vigsel
Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer vilka kan ändras snabbt och i dagsläget from. 21.07.01 kan man genomföra vigseln i våra kyrkor med att
max antal om 100 personer (exkl. personal). Dock uppmanar vi er att hålla säkerhetsavstånd från varandra i bänkarna och undvika kontakt så mycket det går. I alla våra kyrkor finns möjlighet att tvätta händerna med tvål och handsprit.

Att livestreama/filma vigseln
Alla sätt är bra – utom de dåliga! Vid vigslar har man ibland gäster långväga ifrån, och som läget ser ut idag kanske det inte ens går att korsa landsgränsen. Man kan också ha anhöriga som tillhör riskgrupper, och inte bör närvara fysiskt. Kanske har ni någon som kan vara behjälplig med att filma under vigseln, eller sända ”live”, så att även de som inte kan närvara i stunden kan känna sig delaktiga? Kyrkan har i dagsläget ingen egen utrustning, men kommer, så långt det bara går, att stötta och vara behjälpliga om det blir aktuellt att filma.
Se detta fina exempel från en vigsel förra året: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/op8KXK/kunde-inte-komma-pa-barnbarnets-brollop--kom-pa-briljant-losning

Vi som arbetar i Mariefreds vill verkligen betona att vi är öppna för alla möjliga lösningar i dessa tider! Vi försöker att vara så flexibla som möjligt så att det kan bli bra för er.