Foto: Robertsson Media

Träff kring babypaket

Välkommen att delta!

Sedan i april 2014 har vi träffats regelbundet för att tillverka babypaket. Vi är många som bidrar på olika sätt. Med tid och engagemang, med garner, tyg, handdukar med mera. Det stickas och sys för fullt både hemma och när vi träffas i församlingshemmet.

Det finns en del material att hämta på församlingshemmet om du behöver. Det kan också vara bra att veta att du inte behöver göra ett komplett babypaket själv. Vi plockar ihop av det vi tillsammans har gjort så det blir hela paket. Det är inspirerande att se vad mycket vi förmår när vi hjälps åt. Men antalet paket är inte allt. Minst lika viktig är gemenskapen.

Om du vill bidra med material, så tar vi tacksamt emot:
Fleecetyg till filtar
Mjukt babygarn att sticka tröjor och filtar av
Bomullstyg i glada färger och mönster.
Trikåtyg i bomull.
Muddväv
Sytråd
Handdukar
Barntvålar
Knappar
Babykläder i stl 50-68

Klicka här för att se vad ett babypaket innehåller.

Vi samarbetar med ”Brödet och fiskarna” i Västerås, som ingår i Praktisk solidaritet, som sedan länge arbetar och hjälper i de västsahariska flyktinglägren. (www.praktisksolidaritet.se)

Till flyktinglägren mitt i öknen skickas babypaketen, som de blivande mammorna får när de besöker hälsovårdscentralen. Det är fler än vi i Malung som gör babypaket. Bland andra så gör frivilliga i Dala-Floda, Mockfjärd och Björbo delar till babypaket som församlingen där skickar vidare genom Brödet och fiskarna och Praktisk solidaritet.

Om du vill komma i kontakt med oss så ring:
Maarit Huhmarniemi 0280-198 29

remake

Du som vill sy kan använda våra symaskiner. Du kan tillverka något till babypaketen - eller något helt annat. Vi kallar det "remake" - att man gör om något gammalt till något nytt. Bra för miljön och plånboken!

Miljönär-vänlig verksamhet

Tack vare att babypaketverksamheten återanvänder babykläder, tyger och garner fick de 2019 ta emot utmärkelsen "Miljönär-vänlig". Vamas, Vatten & Avfall i Malung-Sälen delade ut utmärkelsen som är framtagen av Avfall Sverige i samarbete med Sveriges kommuner för att inspirera till en mer hållbar konsumtion, minska mängden avfall och bidra till en bättre miljö.

Babypaket

Ett babypaket innehåller: