Turister i Lunds domkyrka 2022
Foto: Karin Rosvall

Guidad visning för privatpersoner

Det finns både guidade visningar av domkyrkan och uret för privatpersoner och turister. Dessutom kan du gå en digital rundtur i kyrkan. Välkommen på en resa i tid och rum.

Egen rundtur i domkyrkan

Du är välkommen att ta en egen rundtur i kyrkan under katedralens öppettider och så länge det inte pågår någon gudstjänst, konsert eller annan aktivitet som kan störas.

Gratis guidade visningar första helgen i månaden

Den första helgen i varje månad erbjuds gratis guidade visningar av Lunds domkyrka. Ingen föranmälan krävs. Turen startar i besökscentret domkyrkoforum bredvid domkyrkan. På lördagen kl. 11 ges guidningen på svenska och på söndagen kl. 12.30 är guidningen på engelska.

Gratis guidade visningar varje vardag av astronomiska uret

Varje vardag ges en kort guidning av det astronomiska uret kl 11.45. Samling framför uret. Uret spelar varje dag kl 12 och kl. 15.

Lunds domkyrkoförsamling samarbetar med Sensus