Domkyrkoforums cafe Lund domkyrkas besökscentrum

Besökscenter Domkyrkoforum

Domkyrkoforum är Lunds domkyrkas besökscenter. Det ligger på kyrkans södra sida och binds samman med kyrkan av Domkyrkoplatsen. Domkyrkoforum är öppet i stort sett varje dag. Här hittar du ett kafé, toaletter, information om domkyrkan, församlingens mötesplatser, konstutställning samt bokhandeln Arken. Domkyrkoforum går också att hyra för konferenser och möten.

Domkyrkans torn speglar sig i Domkyrkoforums lanterin.
I domkyrkoforums fönster speglar sig domkyrkans torn. Foto: Kristina Strand Larsson

Domkyrkoforums kafé

Domkyrkoforums kafé är en lugn oas mitt i Lund. Så långt det är möjligt säljs här rättvisemärkta och krav-märkta produkter. På sommaren är det uteservering på Domkyrkoforums innergård. För barnen finns leksaker, böcker, spel och barnstolar.

Möjlighet att äta medhavd matsäck

I Domkyrkoforum finns också möjlighet för skolklasser att slå sig ner och äta sin medhavda matsäck.

Toaletter

I Domkyrkoforum finns gratis toaletter. Här finns även skötbord.

Information om Domkyrkan och konstutställningar

I Domkyrkoforum hittar du information om vad som händer i Domkyrkan och du kan se en film om livet i och kring Domkyrkan.

På ”Väggen” i Domkyrkoforum visas regelbundet utställningar av olika konstnärer och fotografer. Se kalendern för aktuell utställning.

I hörsalen finns ett vackert konstverk; ”Den gyllende cirkeln”. Läs mer om konstverket och konstnären här.

Boka Domkyrkoforum för konferens eller möte

Domkyrkoforum är ett populärt konferenscentrum mitt i hjärtat av Lund. Lokalerna är moderna och fräscha med teknik som behövs för föredrag. Här kan du arrangera större konferenser och mindre seminarier.

I samband med konferenser och besök går det att beställa frukost, lunch, eftermiddagskaffe eller kvällsmat som förbereds och lagas på plats i domkyrkoforums fullt utrustade restaurangkök. Har ni önskemål om specialkost brukar vi lösa det. Vi strävar efter att arbeta så hållbart som möjligt med ekologiska råvaror och med att minimera matsvinn och engångsartiklar.

Bokningsbara lokaler

• Hörsalen är en fullt utrustad konferenssal som rymmer 100 personer.
  • Laurentiisalen har plats för 70 personer. Salen lämpar sig för lunch eller middag men det går även bra att ha möten där.
  • Donatus är en lite mindre möteslokal som lämpar sig för grupper upp till 15 personer.
  • Aktivitetsrummet Finn passar för möten eller skapande verksamhet för grupper upp till 30 personer.

Boka lokal, mat, dryck

Vill du boka lokal i Domkyrkoforum eller har frågor om mat och dryck, välkommen att kontakta oss på lund.domkyrkoforumbokning@svenskakyrkan.se

Domkyrkoforums historia

Domkyrkoforum är ritat av den spanska arkitekten Carmen Izquierdo och invigdes 2011. Diskussioner om ett besökscentrum vid Lunds domkyrka hade förts under en lång tid. 2003 anordnade domkyrkorådet en arkitekttävling. 353 bidrag kom in till tävlingen som vanns av Carmen Izquierdo.  Här kan du läsa mer om Carmen och hennes bidrag.

I maj 2004 gick domkyrkorådet ut med en anbudsförfrågan, men byggmarknaden var överhettad och ingen byggare intresserad. Projektet fick läggas på is fram till 2009. Då
fick Carmen Izquierdo uppdraget att utveckla sitt förslag.

Sommaren 2010 kom bygget igång och startade med en schaktning av området, övervakad av Kulturen. Under Domkyrkoforum ligger ett medeltida kulturlager, skyddat av en tjock grundplatta. 26 augusti 2010 göts en tidskapsel – en mässingslåda med ett antal ting typiska för vår tid – in i grundplattan.

Komplement till Domkyrkan men med en egen distinkt identitet

Gestaltningen av Domkyrkoforum strävar efter att inordna byggnaden i stadsmönstret, samtidigt som huset får en egen och distinkt identitet. Byggnaden är tänkt som ett komplement till Domkyrkan, ett tydligt samtida tillägg med intresseväckande arkitektur men med en återhållen roll i förhållande till kyrkan.

Lanterninen, den utskjutande delen mot Domkyrkan, markerar byggnaden sett från kyrkans entré och leder in genom entrégatan till Domkyrkoforums entrétorg. Mot Kyrkogatan formas ett skärmtak som fullföljer arkenhusets takfall och länkar samman arkenhuset med bankenhuset. Mot Kungsgatan skapar byggnadens diagonalformer ett speciellt gårdsrum, för att sedan svänga undan och bereda plats framför Liberiet.

Betong, glas och mässing

Domkyrkoforum är byggd i betong, glas och fasadplåt. Ytterväggar och tak är klädda med mässing, ett naturmaterial som ger en rik och levande yta och som gör att huset åldras in i stadsbilden. Enkla och sammanhållna glaspartier kompletterar mässingsytorna. Invändigt är huset gjutet i betong mot brädform. Upplevelsen av materialets tyngd kontrasterar vackert mot tomrummet som fylls med ljuset som faller in genom fasad- och taköppningar.

Vinnare av många prestigefyllda arkitektpriser

Domkyrkoforum har tilldelats ett antal prestigefyllda arkitekturpriser: Lunds stadsbyggnadspris 2011, Region Skånes arkitekturpris 2012 samt Sveriges mest förnäma arkitekturpris, Kasper Salin-priset samma år.

Vandra i Domkyrkoforum från din dator

Via Google kan du vandra runt i prisbelönade Domkyrkoforum och upptäcka byggnaden hemma från din egen dator.

Se och hör domkyrkoguiden Melissa berätta om Domkyrkoforum

Besökscentret Domkyrkoforum
Bredvid Domkyrkan ligger besökscentret Domkyrkoforum. Foto: Karin Rosvall

Relaterat innehåll

Arken.

Bokhandeln Arken

Bokhandeln Arken i Lund har ett brett sortiment och erbjuder böcker om teologi, vägledning, tro och livshjälp. Här finns även kristna smycken, CD-musik, stolor, röcklin, albor och annan kyrklig utrustning såsom kyrksilver, sockentyg, oblater och processionsljusstakar.