Funkiskyrkans gudstjänstvärdar

I Lunds Allhelgonaförsamling arbetar vi aktivt med att bredda den grupp som har olika uppgifter i gudstjänsten. Därför finns Funkiskyrkans gudstjänstvärdar, en grupp vuxna med funktionsvariation som hjälper till i en del av högmässorna. Precis som andra gudstjänstvärdar är de en slags medhjälpare till präst, musiker och vaktmästare som jobbar i kyrkan med söndagens gudstjänst. Gudstjänstvärdar kan till exempel läsa texter, be böner, dela ut psalmböcker, ta upp kollekt eller dela ut nattvarden. Under hösten 2018 och våren 2019 har vi i Allhelgonakyrkan utbildningsträffar för de som är engagerade som funkiskyrkans gudstjänstvärdar så att vi får träffas, lära oss mer om kyrkan och öva på gudstjänsten tillsammans.