Urvaste

en vänort i Estland sedan 1994

Lite om vårt arbete i Urvaste genom åren

Vårt arbete fortsätter för vår vänort Urvaste, ett utbyte som gett vänner för lång framtid. Ett engagemang som vi på olika sätt har arbetat med genom besök på båda håll. Vi har varit inbjudna till jubileum där och vi har gengäldat det med inbjudningar till händelser här på hemmaplan.

Lite historik
År 1994 beslöt dåvarande Barsebäcks kyrkoråd att påbörja ett internationellt projekt, valet blev ett av våra grannländer som då precis fått sin egen frihet tillbaka. Då var Estland ett land i stor misär. Vi letade efter en församling som var ungefär lika stor som vår egen (då Barsebäcks församling), och efter ett tag fann vi Urvaste i södra Estland. Kontakter knöts genom personliga relationer i Sverige.

I första hand ville vi hjälpa vår vänförsamling akut, i andra hand hoppades vi på ett långsiktigt gemensamt samarbete. Nu efter många har vänorten tagit stora steg framåt på olika plan, bland annat har vi hjälpt dem att starta en second hand butik där de saker som vi sänt över säljs för en ringa peng eller skänks till de mest behövande.
Under årens lopp har våra insamlingar i församlingen lett till ett otal lastbilar med allt från gräsfrö till toalettstolar och andra livsavgörande saker till vänförsamlingen.
Nu är Estland med i EU och en hel del saker har förändrats åt det positiva hållet, men det finns ändå fortfarande mycket att hjälpa till med. Den ekonomiska krisen har slagit hårt i Urvaste, som redan tidigare varit en av de fattigaste delarna av Estland.
Nu fortsätter vi att se framåt och funderar tillsammans på vad vi kan byta för erfarenheter kyrkorna/församlingarna emellan.

En julhälsning kan betyda så mycket.
Det som under alla år har varit tradition är att vi sänder över en julhälsning i form av julkappar till barnen, kaffe, kakor m.m. Sånt som hör julen till blir ännu viktigare idag. Detta är en gåva som är älskad och uppskattad av alla i vår vänförsamling.
Vår vän Üllar (präst i församlingen) fördelar gåvorna till alla och bjuder in till kyrkkaffe samt ordnar julfest för barn och ungdomar.

Ett motto för våra julinsamlingar har varit:
”Delad glädje är dubbel glädje
Och låt även barnens ögon tindra där likväl som här".

Inför årets insamling återkommer vi lite längre fram.