uppslagna böcker och ett äpple

Skola

För dig som arbetar i skolan

Vad kul att du hittat hit! Här berättar vi om de olika typer av samarbete vi har att erbjuda.

Löddebygdens församling vill finnas tillgänglig för skolorna i Löddeköpinge och Barsebäck. Vi vill möta barn och ungdomar i deras vardag, finnas tillhands och samarbeta kring etik och värdegrundsfrågor med det medmänskliga budskapet i centrum. Vi erbjuder olika arrangemang och samtal kring kyrkan, vår tro och våra traditioner.

Vad erbjuder vi?

Vi bjuder varje år in skolor med årskurs F–9  till ett varierande innehåll och olika mötesplatser. Det kan t.ex. vara kyrkovandringar, lektionsmedverkan, teater eller studiebesök. Vi har utarbetat färdiga koncept där vi täcker in de olika årskurserna i grundskolan, dessa kan du läsa mer ingående om längre ner på sidan. Vi är självklart även öppna för era önskemål, behov, tankar och idéer. Om ni inte hittar vad ni söker här så uppmuntrar vi dialog.

Om ni är intresserade av något som inte är specifikt inriktad till den årskurs du har, hör av dig så tar vi ett samtal om och hur vi kan lösa det.

Dessutom erbjuder vi gärna arbetsplatsbesök, elevpraktik och vi finns som stöd vid en eventuell kris på skolan.

Målsättning

Målsättningen med församlingens skolsamverkan är bland annat:
– att i dialog hjälpa elever, lärare och personal att bearbeta livsfrågor
- att erbjuda ett upplevelsebaserat lärande
– att i olika former hjälpa skolorna uttrycka högtid och gemenskap
– att vara tillgänglig på skolorna för diskussion, samtal och stöd

Vi vill gärna samverka med skolan i ert arbete enligt läroplan och lokal skolplan, i de ämnen där kyrkan på ett naturligt sätt kan bidra med kunskap, reflektion och upplevelse.

Barnkonventionen + Lgr22 + Kyrka = sant!

Kyrkan arbetar utifrån Barnkonventionen, som även förskolor och skolor följer.
Vi har också formulerat kopplingar till läroplanen vid alla de olika koncept vi erbjuder, för att tydliggöra hur vi på olika vis kan vara behjälpliga i ert dagliga arbete.

Med varma hälsningar och en förhoppning om ett gott samarbete för våra barn och unga,

Barn– och ungdomsteamet i Löddebygdens församling

Ställ inte in din lektion, flytta den till kyrkan!

Några flickor står och tittar på en julkrubba.

Julevangeliet

För årskurs F & 1

En modell av stenar som bildar en grotta. Påskliljor, två tygdockor och ett levande ljus står runt omkring.

Påskberättelsen

För årskurs 2 & 3

Kvinna visar en linjal böjd till bokstaven J

Bibeläventyr

För årskurs 4 & 5

Två personer håller i varsitt stearinljus. Den ena tänder sitt ljus med hjälp av det andra ljusets låga.

Samtal om liv och död

För årskurs 6

Var finns jag?

För årskurs 9

Användbara filmer och färdiga material

Här nedan hittar du några av de filmer, upplevelsevandringar och liknande som vi har använt genom åren. Dessa är du varmt välkommen att använda precis när du vill. Du hittar instruktioner när du klickar vidare.

de vise männen som rider på kameler och följer stjärnan

Jakten på stjärnan

Årets julvandring för skolor 2020

reportern sitter i en bil och i rutan syns texten Vad hände vid graven?

Påskvlogg

Årets påskvandring för skolor 2021