Foto: Camilla Ahlin

Kung Karls kyrka

Kung Karls kyrka är en centralkyrka och bär sitt namn efter Karl XI, på vars uppdrag och bekostnad den byggdes år 1690-1700.

På kungens befallning

Kung Karls kyrka, som ligger centralt i Kungsör, är ritad av Nicodemus Tessin d.y. på uppdrag av Karl XI, som kanske är den av Sveriges kungar som har trivts allra bäst i Kungsör. Arbetet med kyrkan pågick under åren 1690 - 1700, men kungen fick aldrig se sin kyrka bli helt färdig, eftersom det vid hans död 1697 återstod mycket av inredningsarbetet. Kyrkan invigdes år 1700 och är en originell barockkyrka med Karl XI:s personliga prägel och till 200-årsminnet av Karl XI:s död, år 1897, sattes den stora förgyllda kopparkronan upp på kyrkans kupol.

Inventarier

Altartavlan är gjord av Burchardt Precht och David Klöcker Ehrenstral.
Prediksstolen är hämtad från kapellet i slottet Tre Kronor.

Altartavlan i Kung Karls kyrka
Foto: Anders Holmberg

Gravar i kyrkan

I kyrkan ligger Per Frestare begravd (1716). Han och hans bror var i tjänst hos Per Sparre. Bröderna dräpte 1664 Sparres hovmästare, och de fick därför fly utomlands. Ca 1670 benådades Per och blev livknekt hos Karl Xl, hos vilken han stod i mycket stor gunst. Kungen lovade Per en gravplats i kyrkan, vars bygge Per övervakade.

Öppettider och guidning

Kyrkan är endast öppen i samband med gudstjänster eller enligt överenskommelse.
Under sommaren 2024 kan kyrkan öppnas när expeditionen är bemannad.

För planerad guidning eller frågor kontakta församlingsexpedition
0227-155 00 eller maila till kungsor.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefon- & Öppettider
Måndag kl 10-12
Tisdag kl 10-12
Onsdag STÄNGT
Torsdag kl 13-15( kl.10-12 under juni-augusti)
Fredag kl 10-12

Välkommen att besöka kyrkan.