Foto: Jenny Lennstrand

Begravning

Döden är en del av livet, men en mycket svår del, ibland obeskrivlig i sin smärta för de efterlevande. Sorgeprocessen måste få ta sin tid och man behöver stöd och hjälp för att orka gå vidare i livet.

En nära och kär människa har gått bort och vid begravningsgudstjänsten får vi ta avsked. Det blir en stund där vi får tacka för en människas liv och vad detta liv har fått betyda för oss. Men det blir också en stund där vi själva påminns om de stora frågorna om liv och död. Genom ord och musik, psalm och bön får vi hjälp att se våra liv i ett större perspektiv och vi får hämta kraft inför kommande dagar.

Vid begravning av den som har varit tillhörig Svenska kyrkan är så gott som alla tjänster gratis, som präst och musiker, plats på kyrkogården för kista eller urna, kremering och gravsättning.

Vissa saker får man dock betala för, som t ex kista, urna, annonseringskostnader, gravsten mm. Begravningsbyrån är behjälplig med dessa tjänster.

Alla avlidna personer som är medlemmar i Svenska kyrkan har rätt till kyrklig begravning. Utgångspunkten är att den som väljer att inte tillhöra Svenska kyrkan helt enkelt inte önskar begravas enligt Svenska kyrkans ordning.

Begravningsgudstjänsten
Begravningsgudstjänsten bokas normalt genom en begravningsbyrå som i sin tur kontaktar församlingen. Prästen som skall förätta begravningen kommer att ta kontakt med den anhörige.

Gravsättning/kremering
Den längsta tillåtna tiden mellan dödsfall och gravsättning/kremering är en 1 månad. Anhöriga kan begära anstånd med gravsättning eller kremering hos Skatteverket om det föreligger särskilda skäl för det.

Här kan du läsa mer om begravning

Kontakt
Har du frågor om begravningsgudstjänsten är du välkommen att kontakta församlingsexpeditionen, se nedan.

Gravalternativ

Här hittar du de olika gravalternativen i Kungsörs kommun.

Församlingsexpeditionen

Telefon & e-post