Foto: Karl Frank

Dopängel som gåva

Alla barn som döps i Kumla, Hardemo eller Ekeby församling får en liten dopängel i samband med sitt dop. En ängel med ursprung i Betlehem.

Ängel från Betlehem

Den lilla ängeln i glas tillverkas från uppplockade glasskärvor i Betlehem och säljs sedan som små konstverk över hela världen. De kallas också fredens änglar och är en symbol för hopp om fred och försoning. Symboliken är tydlig. Skärvorna är en bild av världens splittring men änglarna visar att det är möjligt att foga samman och göra världen hel igen.

Likaså är det lilla barnet som bärs fram av sina förldrar till dopet, en tydlig påminnelse om livets skönhet och vårt ansvar att ta hand om det.

Ängeln och dopfesten

I samband med dopet berättar prästen om ängeln och dess betydelse. Ängeln hängs sedan upp i ett av kyrkfönstren i Kumla kyrka, Hardemo kyrka eller i Ekeby kyrka. Där får den hänga tillsammans med andra dopänglar under året. Två gånger om året, vanligtvis i februari vid Kyndelsmässodagen och oktober vid S:t Mikaels dag, bjuder vi sedan in till dopfest där barn och föräldrar är varmt välkomna att hämta sitt barns ängel och fira den stora händelsen med upplevelser, gott fika och fin gemenskap.