Vigsel

Varför inte gifta sig?
Ja, varför inte? Visst går det bra att vara sambo, men bättre är det att vara gift! Då vet vi att nu hör vi ihop på riktigt. Alla andra vet också det och det känns tryggt både för oss och för de andra. Dessutom har Gud välsignat oss och vad är inte det värt? Så varför inte gifta sig särskilt om vi har barn tillsammans. Då är vi ändå genom barnet för alltid förenade med varandra, så varför inte gifta sig?
Erik Svae
Så går det till att vigas i kyrkan

Ni kan ha ett stort eller litet bröllop. Att vigas i Svenska kyrkan kostar inget om man tillhör Svenska kyrkan. Om ni vill vigas i annan församling än hemförsamlingen så har ni också rätt till det utan extra kostnad. Vigselgudstjänsten har en fast ordning, men den kan anpassas till respektive brudpars önskemål. Tillsammans kommer präst och brudpar överens om hur vigseln ska utformas, exempelvis val av musik, sång, text och bön. Det finns också möjlighet att låna brudkrona vid vigsel i någon av våra församlingar. Kontakta församlingsexpeditionen för att bestämma tid för vigsel eller för att få svar på frågor, telefon: 0494-29 04 40.