Griftegårdsförvaltning

2023-05-01 Kyrkogård information

Säkerhetskontroll av gravstenar
Just nu sker provtryckning av gravstenar på våra kyrkogårdar. Vi provtrycker var 5:e år och gravstenarna ska klara ett tryck på 35 kg för att vara godkända. Det är ett uppdrag från Centrala Gravvårdskommittén, CGK och vi följer deras riktlinjer. De stenar som inte blir godkända kommer att markeras och berörd gravrättsinnehavare får ett brev på posten med mer information. Vid frågor kontakta kyrkogårdschef Melanie Lipka 0494-29 04 52

Kontrollen som görs innebär i korthet att man gör en belastningskontroll på gravstenarna. Kontrollen bekostas av begravningsavgiften och utförs av ett stenhuggeri. Däremot är det gravrättsinnehavaren som äger gravstenen och därmed står för kostnaden för monteringen och säkerhetsställandet.

Kyrkogården är en plats för allmänheten och en arbetsplats för personalen på kyrkogårdsförvaltningen. Det är både en arbetsmiljöfråga och en säkerhetsfråga att gravstenarna är säkert monterade. Kyrkogårdsförvaltningen har ansvaret
för arbetsmiljön och säkerheten för alla som arbetar eller vistas på kyrkogården.

Gravrättsinnehavaren är ansvarig för att gravstenen är säkert monterad och att den inte utgör något hot mot varken arbetsmiljön eller säkerheten på kyrkogården. Enligt begravningslagen är gravrättsinnehavaren ansvarig för gravstenen och eventuell gravram. Det är också gravrättsinnehavaren som är ansvarig för att de är är rätt och säkert monterade.

Kyrkogårdsförvaltningen har för närvarande ingen möjlighet att hjälpa er med åtgärdandet av er gravsten utan vi föreslår att ni vänder er till ett stenhuggeriföretag. Priserna varierar beroende på storlek på gravsten. Om gravrättsinnehavaren själv vill utföra arbetet går det bra. Arbetet måste följa CGK:s föreskrifter.