Vit kista med blommor och ljus
Foto: Johannes Frandsen / Ikon

Begravning

Att få leva tillsammans med människor vi älskar gör livet rikt. När någon som står oss nära går bort står vi kvar med förlust och sorg. Vi finns här för att hjälpa dig att ordna ett fint och värdigt avsked.

Det kan vara mycket att tänka på med allt det praktiska kring en begravning och det kan kännas överväldigande. På den här sidan har vi samlat en del information som du kan läsa igenom i lugn och ro. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor eller behöver stöd. Du når oss på 013-23 05 50 eller via karna.forsamling@svenskakyrkan.se.

Begravningsgudstjänsten

Begravningsgudstjänsten ger oss tillfälle att ta farväl av den som gått bort. Vi får be om förlåtelse och försoning. Vi får minnas, säga tack och visa vår kärlek. Vi överlämnar honom eller henne i Guds händer, i Guds gemenskap och i evig frid. Varje begravningsgudstjänst är unik och utformas oftast av prästen och de anhöriga tillsammans. Efter gudstjänsten kan gemenskapen fortsätta i en eftersamling där vi minns den bortgångne i en stunds samvaro.

Begravning i Kärna församling

Begravningen kan bokas genom en begravningsbyrå, men det är inget måste. Begravningstid går att boka i alla våra tre kyrkor Kärna, Kaga och Ledberg, på onsdagar 13.30 samt fredagar 11.00 eller 13.30.

I församlingen finns ett bårtäcke som kan användas utan kostnad i alla våra tre kyrkor. Täcket är ett fint alternativ till kistdekoration med blommor. Det är vävt i Östgötadräll av Hemslöjden och täcker hela kistan.

Se bild på Bårtäcket

Tacksägelse

Efter dödsfallet bjuder församlingen in till tacksägelse, oftast i nästkommande söndags gudstjänst, för den som varit medlem i Svenska kyrkan. Mot slutet av gudstjänsten läses den bortgångnes namn upp och församlingen samlas i en kort bön medan kyrkans klockor ringer.

Stöd i sorg

I samband med att en närstående går bort kan vi uppfyllas av många olika känslor och tankar. Det kan handla om meningen med livet, vad som händer efter döden eller något annat som man vill prata om.

Kyrkans präster och diakoner finns tillgängliga som stöd i denna process. I Kärna församling finns också sorgegrupper, där man får möjlighet att sätta ord på sina egna upplevelser och ta del av andras. Kontakta gärna någon av våra präster eller vår diakon för mer information. Kontaktuppgifter hittar du här

Behöver du någon att prata med nattetid så går det bra att ringa jourhavande präst. De tar emot samtal alla dagar mellan 21.00 och 06.00. Du kan ringa om du är ledsen, rädd, orolig eller känner dig ensam. Ring 112 och be att få prata med jourhavande präst. Läs mer på Jourhavande präst

Gravinformation

Information om gravplats, gravrätt och gravskötsel hittar du på Kyrkogårdsförvaltningens sida. Där finns också kontaktväg till kyrkogårdsförmannen.

Mer om begravning i Svenska kyrkan

Svenska kyrkan har ansvar för begravningsgudstjänsten, gravsättningen och eventuell kremering. Lokal för begravningsceremoni, gravsättning och kremering är redan betalda genom begravningsavgiften. Om den bortgångne var medlem i Svenska kyrkan är även kyrkans övriga tjänster gratis.

Dödsboet ansvarar för praktiska förberedelser i samband med begravningen. Man kan också lämna över ansvaret till en begravningsrådgivare på en begravningsbyrå. Vår rekommendation är att fundera en stund innan man lämnar över ansvaret, om man orkar, så att begravningen blir som man önskar.

Vill du läsa mer om vad som händer när någon dör, om planering inför en begravning eller hur en begravningsgudstjänst går till, så finns det mycket bra information på Svenska kyrkans nationella sida om Begravning

Du når oss på 013-23 05 50 eller via karna.forsamling@svenskakyrkan.se.