Ytterjärna kyrkogård
Foto: Stefan Christophs

Ytterjärna kyrkogård

Adress: Säby, 153 91 Järna.
Lokal för borgerlig begravning: Kyrkskolan.
Gravskick och gravplatser: Kistgravar, urngravar, minneslund, askgravlund.
Antal gravplatser: 540 st.
Gravar som kan upplåtas: Urngravar, minneslund, askgravlund.

PÅ EN MONUMENTAL placering på en höjd nära Järnafjärden ligger Ytterjärna kyrkogård som omgärdar Ytterjärna kyrka – väl synlig från alla väderstreck. Vissa forskare menar att detta läge kan ha använts för riter under hednatiden men inga synliga spår har kunnat belägga det påståendet. Ytterjärna fick från början ett mindre kringliggande område som kyrkogård. Det finns anledning att tro att den nuvarande kyrkogården inte i något större avseende skiljer sig från den medeltida. Det dokumentära materialet om kyrkogården är ytterst begränsat före 1700-talets slut.

Kyrkogården avgränsas och omslutes av Säby gård i norr, väster och söder. I den östra delen sluttar marken brant ner mot Järnafjärden som är en vik av Östersjön. Kyrkogården omgärdas på alla sidor av en lagd kallmur (bogårdsmur) med tre öppningar. Höga och välvuxna lövträd omringar den, och ask och lönn finns innanför muren. Ytterjärna har varit och är fortfarande en lantbrukssocken med många stora jordbruksfastigheter, med de största gravarna tillhörande familjer ofta knutna till kända gårdsnamn. I den norra delen återfinns den Lowisinska gravkammaren som dåvarande ägare till Brandalsunds säteri, friherre Gerhard Lowisin d. ä., lät uppföra 1879 för sin familj.

Ett gravkapell för Kommendörkapten C. J. Hiertas familj fanns tidigare i den nordöstra delen av kyrkogården men revs 1917 och ersattes av en minnesplatta i muren samt en gravhäll framför. Strax utanför bogårdsmuren en bit ner mot vattnet på en terrass anlades en minneslund 1985. En askgravlund har även anlagts. En askgravlund är en mindre anonym variant av minneslund för begravning. Efter kremeringen sänks urnan ner. Anhöriga kan närvara om så önskas, till skillnad från en traditionell minneslund.

Minneslunden på Ytterjärna kyrkogård.
Minneslunden på Ytterjärna kyrkogård. Foto: Stefan Christophs
Minneslunden på Ytterjärna kyrkogård.
Foto: Stefan Christophs