Vårdinge kyrkogård

Adress: 153 96 Mölnbo.
Lokal för borgerlig begravning: Kapell i den yngre delen av kyrkogården, färdigställd 1952 (arkitekt Ove Leijonhufvud).
Gravskick och gravplatser: Kistgravar, urngravar, minneslund. Planer finns för ny
minneslund och eventuellt en askgravplats.
Antal gravplatser: 1 207 st.
Gravar som kan upplåtas: Kistgravar samt urngravar för nyupplåtelse. Minneslund.

I DEN SLUTTANDE TERRÄNGEN mot sjön Sillen i väster fanns i urtid ett förkristet gravfält, där kyrkan placerats, samt en äldre ättebacke som helgats till en kristen gravplats. Vid gravläggningar har man under åren stött på rester av grunden till den gamla bogårdsmuren från 1100-talet. Vårdinge kyrka ligger centralt i den äldsta delen av kyrkogården som omges av raka välbyggda kallmurar. Kyrkogårdsytan är gräsbevuxen och uppdelad med grusgångar. Kastanj och lind växer innanför murarna. Från kyrkogården kan man se den närbelägna sjön Sillens vattenyta glittra.

I Beskrifning öfwer Wårdinge Socken från 1825 beskriver Pehr Sahlström kyrkogården på detta vis: Det högländta läget bredvid den vackra Sillesjön, och den sköna utsigten öfwer den del af Socknen, utmärker, ifrån den ordentligt anlagda och med lummiga trän omgifna kyrkogården, att stället är lika så tjenligt som väl waldt, för att inge själen de känslor, med hwilk man bör ingå i Herrens hus.

Vid södra terassmuren finns ett vitputsat gravkapell, byggt 1915 och bekostat av direktör Fredrik Benzinger från Nådhammar som önskade en ståndsmässig familjebegravningsplats. I början av 1950-talet utvidgades kyrkogården åt väster och en ny ingång till denna anlades från landsvägen. Vid den södra muren som skiljer gamla och nya kyrkogårdsdelarna åt ligger sju äldre familjegravar i en rad omgärdade med gjutjärnsstaket. Ett nytt gravkapell invigdes 1952 mellan den gamla och den nya delen av kyrkogården. En minneslund vid östra muren i den nyare delen togs i bruk 1999 men byggdes om 2010 med järnutsmyckning samt ett glaskonstverk. Det finns mycket historia på gravvårdarna i en bygd som Vårdinge som tillhör det utpräglade sörmländska herrgårdslandskapet.

Minneslunden på Vårdinge kyrkogård.

Kulturhistorisk inventering av gravvårdar

Läs om den kulturhistoriska inventeringen av gravvårdar på Vårdinge kyrkogård i Kyrkobladet nr 5 2020 med start på sidan 24. Klicka på länken nedan för att komma till en digital version av tidningen.

Vårdinge kyrkogård
Vårdinge kyrkogård Foto: Stefan Christophs