Foto: Johannes Frandsen/Ikon

Du behövs! Ideellt arbete

Vill du vara med och göra skillnad? Alla gåvor som människor har kan berika församlingen. Ditt engagemang sker utifrån den tid du kan avsätta. Hör av dig!

Doldis, kändis, praktisk eller social. Fler kan mer. Tillsammans gör vi skillnad!

Här följer några exempel på vad vi gör:

Läxhjälp
Är du lärare eller har goda kunskaper i språk? Är du intresserad av att hjälpa unga och vuxna från världens alla hörn med studierna? Var med på läxhjälpen.

Integration/Migration
Se människor och möjligheter där andra ser problem. Var med vid språkcafé och våra internationella mötesplatser. Sortera och distribuera kläder. Hjälp människor på samhällets skuggsida fram i ljuset.

Internationella gruppen
En del av Svenska kyrkans internationella arbete, med jul- och fastekampanjer, insamlings- och informationsarbete. Kontakt: Lena Persson, tfn: 070-639 60 13

Öppen kyrka
Jakobs kyrka i Hudiksvall hålls öppen dagtid med hjälp av ideella krafter. Här välkomnar du människor till en rofylld plats mitt i stadens puls.

Besöksgrupp
Här finns plats för både praktisk hjälp och social samvaro. En pratstund, kanske en kopp kaffe, enkel gemenskap som kan betyda mycket.

Kyrkvärd och Gudstjänstvärd
Förbered gudstjänsten praktiskt, var med i textläsning, förbön och nattvardsutdelande och ta hand om kyrkans textilier. Välkomna gudstjänstbesökarna vid dörren och bjud på kaffe efteråt. Beroende på i vilken kyrka du är mest hemma så ingår lite olika uppgifter i värdskapet.

Ledare i barn- och ungdomsgrupp
Kontakta gärna ledaren för en grupp om du vill vara med.

Konfirmandfadder
I varje konfirmandgrupp finns faddrar och medvandrare. Kontakta konfirmandledarna om du vill vara en del av konfirmandarbetet.

Sångare eller musiker
Vill du vara en aktiv del av församlingens musikliv? Kontakta någon av församlingens musiker.

Kommunikation
Fotografera och filma församlingens olika verksamheter, konserter och gudstjänster. Hjälp till att bevaka och administrera församlingens facebooksidor. Sätt upp affischer. Tryck och vik foldrar och veckoblad. Du är kanske både kreativ och teknisk och sitter inne på fler förslag på hur församlingen kan jobba med kommunikation. Hör av dig!

Volontäruppdrag

Här hittar du aktuella uppdrag i Hudiksvallsbygdens församling

Folder för ideella (pdf)

Sylvia Wiksten är huvudansvarig för alla ideella uppdrag. Hör gärna av dig till henne om du har frågor eller om du har idéer kring hur dina kunskaper och intressen kan komma till bruk i församlingens arbete.