Internationellt arbete

Kyrkan jobbar med att gå ut med evangeliet i hela världen. Kyrkan vill vara som hemma fast borta. Kyrkan värnar för vår skapelse.

Act Svenska kyrkan

Hortlax församling är en del av den världsvida kyrkan. Vi har ett uppdrag som församling att stödja och hjälpa i internationella frågor, men även stöd till de som bor inom Sveriges gränser och i vår församling.

Rwantege

Rwantege är församlingens vänförsamling i Tanzania. Läs mer om besöken som gjorts, nu senast av Roverscouterna i somras, och det utbyte som finns mellan församlingarna.

Kyrka för fairtrade

Faritrades vision är en världshandel med rättvisa villkor, där producenter i länder med utbredd fattigdom har möjlighet att skapa sig en trygg och hållbar tillvaro, i vilken de kan utvecklas och bestämma över sin egen framtid.

Fairtrad diplomerade

Söndag den 19 oktober 2014 blev Hortlax församling den 101:a församlingen som diplomerades som Fairtrade. Sveriges Kristna Råds stiftsrepresentant var Mogens Amstrup Jacobsen som överlämnade ett diplom till församlingen.Vi är glada och stolta attkunna bjuda på Fairtradekaffe, te, choklad och fika i vår verksamhet. Allt för att hjälpa till att utrota fattigdomen i världen.