Foto: Carina Berglund

Samarbete

Hortlax församling samarbetar med andra föreningar. Här nedan kan du läsa vilka.

EFS

Sedan 2006-02-19 finns ett samarbetsavtal mellan Hortlax församling och EFS-föreningarna inom kretsen. Samarbetet ger genom samplanering av verksamheter av olika slag med både anställda och ideella krafter från Hortlax församling och EFS-föreningarna. Större ungdomsarrangemang inom hela Pite-bygden samplaneras och samordnas genom Piteå Kristna Ungdomsråd.

Kontakt: EFS-präst Tomas Larsson, tomas.larsson@efs.nu

Piteå Kristna Råd

Hortlax församling är medlem i Piteå Kristna Råd, som är ett ekumeniskt organ för samplanering av ekumeniska gudstjänster och evanemang, t ex böneveckan i januari, Pingstkonferensen och PDOL.

Kontakt: Ordförande Linnéa Vikström, linnea.vikstrom@svenskakyrkan.se

Sensus

I samband med kulturarrangemang och olika träffpunkter är Sensus studieförbund samarbetspartner.

Sjukhuskyrkan

I arbetet på sjukhuskyrkan medvekar församlingens diakoner med bland annat jourer under helger men även uppföljande verksamhet efter en församlingsbos sjukhusvistelse.

Kontakt: Diakon Ingela Öberg, 0911-787 94

Piteå Summer Games

Under en intesiv sommarhelg samarbetar församlingen under Piteå summergames på Noliaområdet som kallas Mixes Zone. Tillsammans med flera aktörer erbjuder vi sångsamlingar, samtal, time-out, lek och pyssel för barn i första hand som hänger med sina större syskon som spelar fotboll.

Kontakt: Församlingsassistent Carina Berglund, 0911-787 89

Pilgrimsled

På Vallsberget och med start på Lindbäcksstadion, finns en 4,5 kilometer lång pilgrimsled med tio hållplatser med meditation av Frälsarkransen.

Sjukhuskyrkan

Att bli sjuk och vara patient på sjukhus kan väcka många tankar, känslor och frågor. Då kan det vara nödvändigt att få möta någon som har tid att lyssna. Sjukhuskyrkans arbete handlar framförallt om att möta den enskilda människan i den situation som hon just då befinner sig i.