Valbara i Borgerligt alternativ; Från vänster.: Anette Hellström, Tita Bergquist, Lars Richter

Borgerligt alternativ

Vår nomineringsgrupp står för en folklig kyrka med Moderata värderingar.

När Moderaterna beslöt att inte ställa upp som nomineringsgrupp på partistäm-man 2011 eller som parti i kyrkovalet 2013, bildades Borgerligt Alternativ. Nomi-neringsgruppen är helt frikopplad från Moderaterna men gruppen har kvar sina Moderata värderingar.

Borgerligt Alternativ ska inte sammankopplas med borgerliga vigslar, begrav-ningar med mera utan erbjuder kyrkan som samlingsplats för sina tjänster.

Borgerligt Alternativ vill värna viktiga värden som respekt och mångfald, tolerans och demokrati. Vi vill vårda och utveckla basen i det kyrkliga arbetet, dopet, gifter-mål och begravningar liksom gudstjänsten och diakonin. Vi vill ha en kyrka som lever och sjuder av liv. Detta genom att utveckla arbetet med barn och unga men även med äldre liksom människor mitt i livet som kanske vill sjunga i kör. Få församlingar, om ens någon, har så mycket aktiviteter som vi har i våra fyra kyrkor. Senare i år eller våren 2022 vill vi också öppna upp för aktiviteter i Västertorp, i egna lokaler.

Vi är en stor församling med många anställda. Som arbetsgivare är det viktigt att vi visar upp en mycket bra arbetsplats där folk trivs och därigenom gör ett fantastiskt jobb. Personalen är vår viktigaste pusselbit för att vi ska kunna framstå som en av Stockholms absolut bästa församlingar.

Vi har idag en av Stockholms lägsta kyrkoavgifter. Den vill vi behålla åtskilliga år. Detta genom ett ansvarsfullt ekonomiskt åtagande men också genom att vi är en del av ett växande Stockholm och därigenom får fler medlemmar.

Vi vill fokusera på följande:

• Sätt ett maximalt tak på kyrkoavgiften
  • det ska löna sig att vara medlem
  • diakonin ska utvecklas ännu mer
  • friare församlingstillhörighet – du ska själv kunna välja vilken församling du vill tillhöra.

Lägger du din röst på Borgerligt Alternativ kommer vi under de kommande fyra åren arbeta för en folkligare kyrka där gemenskap och medkänsla genomsyrar verksamheten. Vi finns till för dig.