Scenprogram torsdag

9:15–9:25 Morgonmeditation Be med Bibelns kvinnor

Bibeln är full av människors samtal med Gud, speciellt männens. Vi måste inte nöja oss med det. Kvinnornas bönerop finns på bibelbladen om vi bara letar uppmärksamt. I sin morgonmeditation funderar Charlotte Frycklund på bibelns kvinnor som samtalar med Gud.

Medarrangör Argument Förlag

9:30–9:50 Särskilda händelser

Gängkonflikterna och våldet eskalerar. Så hur vänder vi utvecklingen? För förre Säpochefen Klas Friberg är svaret gränsdragning, ledarskap och möjlighet för polisen att göra sitt jobb. Men vad innebär det? Klas Friberg i samtal med Karin Sarja, docent i kyrkohistoria och avdelningschef Kyrkokansliet.

Medarrangör Volante

10:00–10:20 Guds Israel

Hur förhåller sig det bibliska Israel, staten Israel och vad Nya testamentet kallar Guds Israel till varandra? Hur påverkar det alla de olika människor som bor i Israel i dag och hur förhåller sig den bibliska profetlitteraturen till samtiden? Peter Halldorf i samtal med Johanna Gustafsson Lundberg, docent i tros- och livsåskådningsvetenskap Lunds universitet.

Medarrangör Libris

10:30–10:50 Judiska hjältinnor

Ett sätt att motverka antisemitism är att nedmontera stereotypa föreställningar om judar och visa på den enorma bredd judisk identitet rymmer. Som de kvinnor som på olika sätt förändrat världen. Joanna Rubin Dranger och Karin Brygger i samtal med Sara Wrige, doktor i fysik och präst Göteborg.

Medarrangör Natur & Kultur

11:00–11:20 Ö

I de band som finns mellan människor ryms det vackraste och det mest fasansfulla. Två systrar möts efter lång tid på den älskade ö där de tillbringade sin barndoms somrar. En roman om långvarig vänskap och destruktiva relationer. Sara Bergmark Elfgren i samtal med Maria Bergius, präst Göteborg.

Medarrangör Albert Bonniers Förlag

11:30–11:50 Den sista idealisten

En berättelse om Viktor Rydbergs liv, från fosterbarn till ledamot av Svenska Akademien. Om den fascinerande tid han levde i, när modernisering och vetenskapliga framsteg förändrade samhället i grunden. Anders Burman i samtal med Ulf Sjögren, präst Göteborg.

Medarrangör Norstedts

12:00–12:20 Fjärilsmamman

En ung mamma drabbas av en demenssjukdom och hela familjen påverkas och hamnar i kaos. En verklighetsbaserad berättelse i sagans form utifrån barnets perspektiv. För vad händer när en förälder dör och livet trots allt går vidare? Lotta Fång i samtal med Mia Ås, verksamhetsutvecklare Sensus.

Medarrangör Lava och Sensus

12:30–12:50 Flickan i korridoren

En dag avviker tolvåriga Karolina från gympan och hänger sig i skogen nära skolan. Genom hennes berättelse undersöks den svenska skolans förvandling och hur den kom att bli en skola för ingen. Elinor Torp i samtal med Rachel Törnell, förvaltningschef Marks kommun.

Medarrangör Mondial

13:00–13:20 Chop Chop

Roboten Chop Chop har fullt upp. Allt ska gå fort och även den som gör sitt bästa räcker inte till. Det gäller både människa och robot. Men varför är det så bråttom? Civilisationskritik blandad med humor och vemod. Linda Bondestam i samtal med Karin Rubenson, präst och teologie doktor Göteborgs universitet.

Medarrangör Förlaget

13:30–13:50 Ärkebiskopens fastebok 2025

Vad kan fastan lära oss om att avstå och om att ge sig hän? Och hur påverkas människors andlighet av vår tids brist på framtidshopp? Årets fastebok är djupt personlig och utmanande, där artisten och låtskrivaren Tomas Andersson Wij går i kärleksfull närkamp med den kristendom han vuxit upp med. Tomas Andersson Wij i samtal med ärkebiskop Martin Modéus.

Medarrangör Verbum

14:00–14:20 De kristna i Mellanöstern

Mellanöstern har länge präglats av religiös mångfald, men regionens många konflikter har kraftigt reducerat den kristna minoriteten. En historisk exposé över en kris som angår oss alla. Ingmar Karlsson i samtal med Cristina Grenholm, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap och kyrkosekreterare.

Medarrangör Historiska Media

14:30–14:50 Bokstavstro

Poesi utifrån missionären John Allen Chaus resa till North Sentinel Island 2018, där han blev ihjälskjuten med pil och båge. De verkliga händelserna diktas ur ett teologiskt och språkfilosofiskt perspektiv. Johanna Larsson i samtal med Maria Essunger, docent i systematisk teologi Uppsala universitet.

Medarrangör Ellerströms

16:00–16:20 En tid för krig

Rysslands anfall på Ukraina 2022 sätts i sitt historiska sammanhang och jämförs med upptakten till Tysklands invasion av Polen 1939. Vägar mot krig som kantades av omvärldens önsketänkande, felbedömningar och obeslutsamhet. Wilhelm Agrell i samtal med Henrik Grape, senior rådgivare Kyrkornas Världsråd.

Medarrangörer Historiska Media

16:30–16:50 Tio tankar för själens hunger

Vad är det att vara människa och hur behåller vi förmågan att möta det främmande? En av vårt lands tongivande tänkare i engagerande resonemang kring aktualiteter som ger stöd i hur vi kan möta samtidens utmaningar. Antje Jackelén i samtal med Elin Kakko, teologistudent.

Medarrangör Romanus & Selling

17:00–17:20 Terranauterna

Viljan att upptäcka världen ledde den västerländska människan till världens högsta platser. Men berättelsen om hur jorden kartlades har också mörkare stråk. Kolonialism och imperialism följde när människan med överblick skaffade sig makt. Staffan Bergwik i samtal med Kristin Windolf, präst Uppsala.

Medarrangör Norstedt

17:30–17:50 Död mans kvinna

Runt sekelskiftet 1900 är Stockholm i förvandling och på samma adress kan fattiga och rika leva helt olika liv. Hur påverkar det människorna? När en man går fri efter att ha misshandlat sin hustru svårt, väcks vreden hos fyra kvinnor. Katarina Wennstam i samtal med Antje Jackelén, ärkebiskop emerita.

Medarrangör Bookmark förlag