Foto: Gettyimages

Det händer i Göteborgs kyrkor under Bokmässan 2019

Kulturarrangemang i Göteborgs kyrkor under den vecka som Bokmässan pågår.

TORSDAG
26 SEPTEMBER

Vic Vem Foto: Marcus Gustafsson

Nära dig – bibelberättelser om livets frågor och känslor

Hur får barnet möjlighet att tillsammans med en vuxen fundera kring livet? Det är frågan denna morgon när vi möter författaren Niclas Blåder och illustratören Anna Blåder i ett samtal utifrån boken Nära dig – Bibelberättelser om livets frågor och känslor. Alla deltagare bjuds på drop-in frukost från kl 09:00 och de 15 första anmälda får en biljett till Bokmässan.

Tid: 09.00
Medarrangör: Verbum förlag

Missionärerna

Långt innan vår tids globalisering var kyrkan en internationell miljö. I ljuset av missionärernas öden och äventyr tecknar Jonas Jonson en biografi över Svenska kyrkans mission. Det är en människornas historia och i hög grad kvinnornas historia.

Plats: Örgryte församlingshem, Herrgårdsgatan 2
Tid: 19.00
Medarrangör: Verbum förlag

Det omätbaras återkomst

Jonna Bornemark Foto: Robert Blombäck

Ett samtal om sökande, sanning och det som inte låter sig mätas. Jonna Bornemark, filosof och författare, uppmärksammad för boken Det omätbaras renässans, en filosofisk samhällskritik, i samtal med journalisten Eric Schüldt och teologen Joel Halldorf. Nicolai Dunger framför nytolkade psalmtexter.
I samarbete med bokförlagen Volante och Libris.

Plats: Betlehemskyrkan, Vasagatan 26-30
Tid: 19.00

FREDAG
27 SEPTEMBER

Elfrida Andrée domkyrkoorganist

Fredagsmusik i Domkyrkan

Kantor Lina Lindkvist spelar orgelverk av den första kvinnliga domkyrkoorganisten
Elfrida Andrée.

Tid: 12.00

Röst för världen

Göteborgs domkyrkas Goss- och flickkörer sjunger på Globala
Torget på Bokmässan. Särskilt barnfokus på scenen mellan 13.40 och 16.20. I samarbete med Världens barn och Act Svenska kyrkan.

Plats: Globala torget, Bokmässan
Tid: 16.00-16.20

Otillräcklig men inte otillhörig

Att undvika att tala om synden föder skammen. Att tro att vi kan prestera oss dugliga är vår tids största hot mot kärleken. Kent Wisti i ett samtal om människans otillräcklighet.

Plats: Hagakyrkan, Haga Östergata 30
Tid: 18.00

LÖRDAG
28 SEPTEMBER

Romer och romsk musik

Krilja

Om romsk historia och musiktradition. Föredraget ledsagas av levande romsk folkmusik från Ryssland och Östeuropa, som framförs av trion Krilja. Bandet består av Jonas Liljeström, doktorand i musiketnologi med fiol som huvudinstrument, vokalisten Marita Johansson och gitarristen Emil Pernblad.

Plats: Hagakyrkan, Haga Östergata 30
Tid: 11.30

Där fick du, lille Paulus!

Elfrida Andrée var en svensk tonsättare, dirigent och Sveriges första domkyrkoorganist. Hon föddes i Visby och arbetade i Göteborgs domkyrka under hela 62 år.

Elfrida Andrée domkyrkoorganist

Medverkande under kvällen i Domkyrkan:
Litteraturprofessorn och författaren Ebba Witt-Brattström, Ruth Pergament, pianist och instuderare vid GöteborgsOperan, samt Eva Öhrström, musikvetare och författare till biografin Elfrida Andrée: Ett levnadsöde, samtalar om den jämlikhetsivrande rebellen Elfrida Andrée med journalisten och författaren Ulrika Knutson.

Kvällen avslutas med att musiker från GSO och GöteborgsOperan - Erik Heide violin, Johan Stern cello och Mårten Landström piano - framför Elfrida Andrées pianotrio i g-moll. Därefter sjunger sopranen Julia Sporsén ett utdrag ur operan Fritiofs saga, ackompanjerad av Ruth Pergament på piano.

Tid: kl. 18.00-20.00
Fritt inträde.

Visioner av en plats

Vic Vem

En scenisk, interaktiv föreställning med Göteborgsrapparen, aktivisten och poeten Vic Vem. Nyskrivet material samt låtar och dikter ur Vic Vems katalog binds samman av hans egen livshistoria. En resa genom de skilda verkligheter som utgör dagens Sverige. En resa där vi kan möta oss själva, varandra och Gud.

Plats: Betlehemskyrkan, Vasagatan 26-30
Tid: 18.00