Foto: Anders Hellberg

Biljetter till klimatkväll med Greta och Antje

Nyhet Publicerad Ändrad

I stiftskansliets reception på Lilla Bommen 1 i Göteborg finns nu 100 biljetter till en klimatkväll på Konserthuset den 27 september. Medverkar gör Greta Thunberg via förinspelad videointervju, ärkebiskop Antje Jackelén, Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter, och Anders Wijkman, författare och samhällsdebattör. Under klimatkvällen kommer det reviderade och nytryckta Biskopsbrevet om klimat att delas ut till besökarna.

Klimatkvällen Konserthuset

Biljetterna kostar 150 kr när de köps på Göteborgs stiftskansli,
Lilla Bommen 1, 411 04 Göteborg. Betalning sker enbart med Swish.​

Biljetter finns även  till ordinarie pris, 200 kr, via denna länk.

Om kvällen

Klimatkrisen är akut. Mycket talar för att de kommande decennierna är avgörande för vår framtid. Det väcker oro och frågor – men också engagemang och en vilja att förändra - tillsammans. Därför bjuder Bokmässan, Dagens Nyheter, bokförlaget Polaris och Svenska kyrkan nu in till en kväll för klimatet. Det blir musik, samtal och tankar kring framtidens stora ödesfråga.

Under kvällen i Göteborgs Konserthus får vi höra musik av Annika Norlin tillsammans med stråkensemble från Göteborgssymfonikerna. Klimataktivisten Greta Thunberg medverkar via förinspelad videointervju. Ett samtal med DN:s kulturchef Björn Wiman, Anders Wijkman och ärkebiskop Antje Jackelén om institutionernas roll och ansvar för klimatkrisen. David Wallace-Wells, amerikansk journalist och författare till boken ”Den obeboeliga planeten” talar. Vi får också lyssna till ett samtal om klimatkrisens existentiella dimensioner med klimatpsykolog Frida Hylander, meteorolog Martin Hedberg, författaren Amanda Svensson och DN:s krönikör Fredrik Strage.
Konferencier: Kristina Hedberg

Tid: Fredagen den 27 september kl 19-21

Plats: Göteborgs Konserthus

Biljetter: 200 kr. 150 kr för DN-prenumeranter och innehavare av Bokmässans Guldkort. Svenska kyrkan säljer även biljetter för 150 kr, det sker på stiftskansliet i Göteborg, Lilla Bommen 1, vån 2. Betalning bara genom Swish. I samarbete med Göteborgs Konserthus.

Hitta till Göteborgs stiftskansli:
Lilla Bommen 1 (Läppstiftet)
411 04 Göteborg

Idag framstår klimatkrisens andliga och existentiella karaktär kristallklart. Hotet är verkligt. Klimatförändringens följder är påtagliga. Oro och ångest, men också skuld och skam i relation till klimatet är allmänna samtalsämnen. Klimatet kräver mer av mänskligheten än tekniska, politiska och ekonomiska lösningar. Det handlar om mening, mod och hopp som befriar till handlingskraft.

Läs mer om Svenska kyrkan och klimatet i det uppdaterade Biskopsbrevet om klimat.