Foto: Skara stift

Om Floby pastorat

Våra medlemmar är viktiga, tack vare dem kan vi bedriva vår verksamhet!

I Floby pastorat finns en bred verksamhet för alla åldrar. Oavsett om du definierar dig som troende, sökare eller tvivlare så finns Svenska kyrkan för att dela dina och andras funderingar kring livet, döden, glädjen och sorgen.  I flera av våra verksamheter och arrangemang samarbetar vi med Sensus studieförbund.

I våra tre församlingar i Floby, Kinneved och Åsarp firar vi gudstjänster varje söndag och helgdag i någon av våra 17 kyrkor. Under året finns det ett stort antal gudstjänster att besöka. Vi firar söndagsgudstjänster och söndagsmässor, veckomässor och veckoandakter. Under vintern håller vi till i något av våra församlingshem.

I vår breda barn- och ungdomsverksamhet finns det något för alla åldrar. Vi vill ge barn och ungdomar verktyg i uppväxten och förberedelser inför vuxenlivet. Vi har en omfattande körverksamhet för alla åldrar, att sjunga i kör ger en känsla av gemenskap och ett mervärde till våra gudstjänster.

Hos oss finns stöd- och samtalsgrupper för äldre, dagledigträffar, syföreningar och bibelgrupper och här kan du döpa ditt barn, vigas och få stöd när någon nära gått bort.
Här finns alltid någon som lyssnar om du behöver prata.

Foto: Marie Barrljung

I Floby pastorat bor det 6 344 personer och av dessa är 80,6% kyrkotillhöriga.

Välkommen till vår breda verksamhet!

I Floby pastorat är drygt 80 % av invånarna medlemmar i Svenska kyrkan.
 Är du inte redan medlem är du varmt välkommen med din anmälan! Använd blanketten nedan och skicka in till pastorsexpeditionen.

Som medlem i Svenska kyrkan:
• kan du gifta dig och bli begravd i kyrkan
• bidrar du bland annat till verksamhet för barn, unga och vuxna
• bidrar du till vår breda körverksamhet
• är du med och stöttar samhällets mest utsatta både här hemma och utomlands
• bidrar du till att kyrkobyggnaderna bevars och viktiga kulturvärden förs vidare till kommande generationer

Har du frågor om medlemsskapet är du välkommen att kontakta pastorsexpeditionen

Inträdesblankett för utskrift

Kontakta expeditionerna eller personalen

Här hittar du kontaktuppgifter till pastoratets två expeditioner och alla anställda. Tveka inte att höra av dig med dina frågor!