Allhelgona

Vi minns och saknar dem som gått bort. Vem minns du? Stanna upp en stund – ta en minut och tänk på den eller dem du saknar här på jorden.

ALLA HELGONS DAG, ALLA SJÄLARS DAG

Allhelgonahelgen präglas av två kyrkliga helgdagar: Alla helgons dag och Alla själars dag. Historiskt har vi skilt på att minnas helgonens liv och att minnas våra närståendes liv, men rent teologiskt är det ingen skillnad: Vi är alla heliga, genom Jesus som har räddat oss.

Rent praktiskt präglas hela helgen av att ljusen lyser på våra kyrkogårdar, de lyser upp mörkret och påminner oss om Guds ljus, som räddar oss från döden, som visar oss på förlåtelsens väg och som ger oss ett himmelskt hopp.

Alla helgons dag är en rörlig helgdag som firas den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november.

Nedan hittar du tider och platser för allt som händer under allhelgonahelgen hos Svenska kyrkan Eslöv

Vi minns och tänder ljus för dem som avlidit under året. På alla minnesgudstjänster i alla våra kyrkor används samma agenda där alla avlidnas namn finns med.

Lördag 4/11

• Harlösa kyrka 16.00 Petra Olsson, flöjt
  • Eslövs kyrka 16.00  Körsång
  • Eslövs kyrka 18.00  Körsång

Söndag 5/11

• Billinge kyrka 16.00 Billinge kyrkokör
  • Borlunda kyrka 16.00 Kören Cantica Nova. Linn af Ugglas, solosång.
  • Stehags kyrka 16.00 Stehags kyrkokör
  • Hammarlunda kyrka 17.00 Petra Olsson, flöjt
  • Gårdstånga kyrka 18.00 Kören Cantica Nova. Linn af Ugglas, solosång.
  • Reslövs kyrka 18.00 Marieholms kyrkokör och Örtofta kyrkokör

• Örtofta lör 16.30-18.30 med avslutande andakt 18.00

Eslövs kyrkogård, Sallerupsvägen 7, Eslöv

Fredag 13-17 & lördag 10-13

Soppa serveras utanför Ljusets kapell och vi har personal på plats för samtal om såväl stort som smått.

Kyrkogårdsvandring

Fredag kl 14 och lördag kl 11. Cheferna för begravningsverksamheten (Jenny Strömberg och Peter Sjöndin Magnusson) visar bl a nya delar såsom askgravplat, askgravlund, muslimsk barngravlund samt berättar om några av de mer kända Eslövsbor som vilar på kyrkogården. Samling utanför Ljusets kapell.

Andakter utanför kapellet

Fredag kl 15, kl 16, kl 17

Gert-Inge Persson (trumpet), Ann-Margreth Nyberg (sång) och Johanna Andersson (violin) medverkar. Cecilia Rangvin, präst.

• Öppen kyrka fredag och lördag kl 8-18 för ljuständning.

• Lördagsmusik 4/11 10.30. Requiem aeternam. Adriano Gaglianello, orgel

• Mässa 5/11 11.00.

Om du passerar Eslövs järnvägsstation kl 7-9 på fredagen 3/10 träffar du oss där. Få ett ljus, lite kaffe eller växla några ord med oss!

Därför firar vi allhelgona

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.

Vad är skillnaden mellan allhelgona och halloween?

Både allhelgonahelgen och halloween uppmärksammar de döda, men det görs på väldigt olika sätt.

Ängel på en gravsten

Hitta gravplatsen

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du länkar till sidor där du kan leta vidare efter gravar på olika platser i Sverige.

Sorg – för dig som sörjer och för dig som stöttar en vän i sorg

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Vem minns du?

Tänd ett ljus på bönewebben för någon du saknar.

Till bönewebben

Hitta graven

På Svenska gravar kan du hitta var någon är gravsatt. Klicka på knappen nedan och sök på namnet på den avlidne. Om det blir många sökträffar, välj förvaltning Eslövs pastorat. När du hittat rätt person, klicka på namnet så får du fram en karta. Det går att zooma in och ut på kartan för att lättare se var graven ligger.

Till Svenska gravar

Stöd & samtal – diakoni

Varje människa bär sitt liv. Ibland blir den bördan för stor att bära på egen hand, då kan det vara fint att dela sin oro med en annan medmänniska. En möjlighet är att kontakta en diakon eller präst för samtal.

Ett barn sitter i en gunga med händerna för ansiktet.

Stötta ett barn i sorg

Det kan vara svårt att veta hur man pratar med barn om döden. Några råd är att använda raka ord, säga som det är och utgå från barnets egna frågor.