En kvinna lyfter upp sitt blonda hår i nacken för att visa en tatuering som föreställer ett kors.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Vårt uppdrag

Vad ingår i Svenska kyrkan i Borås uppdrag.

Tunt tyg i olika färger.
Fo

Församlingsinstruktion

Vävd av många - vårt främsta styrdokument på lokal nivå.

Svenska kyrkans flagga vajar mot en blå himmel.

Vi är mer än vad du tror.

Se filmen. Visste du det här om Svenska kyrkan?

Präst vid altare i kyrka under nattvard.

Gudstjänst

Välkommen till gudstjänst! Gudstjänsterna är alltid öppna för alla.

Dop, konfirmation, bröllop & begravning

Har du frågor om dop, konfirmation, bröllop eller begravning så hittar du mer information här. Du kan även göra bokningar på webben.

Kyrkogårdar

Att vandra på en begravningsplats är att vandra genom historien. Det är berättelser om hur staden vuxit fram och hur människorna levde. Begravningsplatserna är gröna lungor där man hittar tystnad och lugn som inbjuder till en stunds eftertanke i en omgivning som annars håller ett högt tempo.

Barn & unga

För barn och unga i Svenska kyrkan i Borås.

Stöd i kris

Alla kan behöva hjälp när det krisar. Då finns vi här för dig.

Samtal pågår i samtalsrum

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan finns på SÄS Borås och är till för alla som vistas på sjukhuset. Välkommen att besöka andaktsrummet eller kontakta personalen för ett samtal.

Bild på en cell på ett häkte

Själavård på häkte och anstalt

Den som är frihetsberövad kan få samtalsstöd från Svenska kyrkan. Prästen är på besök på häktet och anstalten i Borås flera dagar i veckan. Prästen har ett nära samarbete med en pastor från Evangeliska frikyrkan och en imam som också finns på plats.

Två kvinnor och en man på rad. Sommarsol och stadsmiljö.

Universitetskyrkan

På nästan varje högskola och universitet i Sverige finns en kyrklig närvaro. Universitetskyrkan vill bidra till att studenter och anställda får uppleva att välbefinnande är mer än akademisk framgång och kompetens.

En regnbågsflagga vajar utanför en kyrka.

HBTQI och Svenska kyrkan

Svenska kyrkan ska vara en inkluderande kyrka där alla ska känna sig trygga och välkomna, oavsett könsidentitet eller läggning. Därför jobbar vi aktivt för inkludering och mot diskriminering.

Sommaräng med gravstenar.

Hållbar utveckling

Svenska kyrkan i Borås arbetar för en hållbar utveckling. Verksamheten utgår ifrån att kyrkan har ansvar för att värna Guds skapelse.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.

Kyrka på teckenspråk

I Skara stift bor och vistas det människor som använder teckenspråk som sitt första språk. Skara stift har därför en teckenspråkig verksamhet.

Finska flaggan

Suomenkielinen toiminta

Ruotsin kirkossa puhutaan myöskin suomea. Kirkolliset toimitukset ja jumalanpalvelukset toimitetaan suomeksi. Olemme mukana elämän tähtihetkissä mutta myös arjen keskellä ja vaikeina aikoina. Olemme sinua varten.