Om oss

Alla är välkomna hit. Här finns rum för tro, sökande och tvivel. Kyrkan finns här för dig i din vardag och för de högtidliga tillfällena.

En kvinna lyfter upp sitt blonda hår i nacken för att visa en tatuering som föreställer ett kors.

Vårt uppdrag

Vad ingår i Svenska kyrkan i Borås uppdrag.

Svenska kyrkans tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Medlemskap - vad, hur och varför

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Boråsvy

Kyrkor och församlingshem

I Borås pastorat finns sju kyrkor. Här kan du läsa mer om dem.

Kyrkogårdar

Att vandra på en begravningsplats är att vandra genom historien. Det är berättelser om hur staden vuxit fram och hur människorna levde. Begravningsplatserna är gröna lungor där man hittar tystnad och lugn som inbjuder till en stunds eftertanke i en omgivning som annars håller ett högt tempo.

Prästen pekar upp mot himlen

Styrning och organisation för Borås pastorat

Hur är Svenska kyrkan i Borås organiserad och hur styrs den?

Birger Forell, Boråsprästen som grundade en tysk stad

Svenska kyrkan i Borås vill hedra Birger Forells minne genom att fortsätta arbeta i hans anda.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst, har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Borås verksamhet?

Så behandlar vi personuppgifter

Svenska kyrkan i Borås välkomnar dataskyddsförordningen, GDPR. Respekten för varje människas integritet är en del av vår identitet som kyrka.