Foto: David Grimbeck

Kyrkogårdar

Att vandra på en begravningsplats är att vandra genom historien. Det är berättelser om hur staden vuxit fram och hur människorna levde. Begravningsplatserna är gröna lungor där man hittar tystnad och lugn som inbjuder till en stunds eftertanke i en omgivning som annars håller ett högt tempo.

Inom Borås pastorat finns fem begravningsplatser som alla är av olika karaktär. Pastoratet ansvarar för drift och skötsel av dessa, samt av krematorium och begravningskapell.

Våren är snart här!

Inom de närmaste veckorna är vårarbetet på kyrkogårdarna i full gång. Vårstädning och vårplantering, läs mer om vad som är på gång.

Delgivning-vanvårdade gravplatser

En gravplats ska hållas i ordnat och värdigt skick. Om gravplatsen vanvårdas kan gravrätten förverkas enl. 7 kap 33§ begravningslagen.

Askgravlunden Viloskogen

Nu inleds arbetet med en askgravlund på Brämhults kyrkogård.

Beställ gravskötsel online

Det ska vara enkelt att beställa gravskötsel och det ska framförallt vara tillgängligt när du har tid. En nyhet för i år är att du nu kan beställa gravskötsel online

Gravlyktor och gravdekorationer

Gravlyktor ska endast placeras ut på gravarna mellan 1 oktober och 31 mars. Om de står kvar under övrig kan de utgöra ett hinder vid gravskötsel.

Hitta gravplatsen

Letar du efter gravplatsen där en släkting, bekant eller kanske en gammal arbetskamrat är gravsatt? Det finns flera sökmöjligheter för att hitta gravplatser runt om i Sverige.

Vi söker gravrättsinnehavare

Har du fått en "kontakta-skylt" på din gravplats?

Vanvårdad gravplats

Enligt Begravningslagen ska en gravplats vårdas på ett sådant sätt så att den inte blir misskött och därmed vanvårdad.

Vem bestämmer över graven?

Att vara gravrättsinnehavare innebär både rättigheter och skyldigheter, men vilka bestämmelser gäller egentligen?

Begravningsplatser

I Borås har vi fem begravningsplatser av olika karaktär. Pastoratsbor har möjlighet att fritt välja mellan dessa. De flesta gravsättningar sker i dag på S:t Sigfrids griftegård.

Livet på kyrkogårdarna

Kyrkogårdarna är så mycket mer än bara gravar - det är en plats för alla, för livet!

Medan det finns tid

Känner dina anhöriga till dina önskemål inför din begravning?

Kontakta kyrkogårdsexpeditionen

På Jössagatan 24 i Borås finns kyrkogårdsexpeditionen där både begravnings- och gravskötselexpeditionerna håller till.

BEGRAVNINGS- OCH GRAVSKÖTSELEXPEDITION

Begravningsexpedition