Gravsten
Foto: Magnus Aronson/IKON

Att ta avsked och överlämna någon i Guds händer

Vi människor reagerar olika när vi får beskedet att någon är död. Relationen till den som är död spelar en avgörande roll för upplevelsen. På en begravning får vi ta avsked av den som är död och överlämna hen i Guds händer. Det finns utrymme för både sorg och hopp.

Vill du boka begravning

Kontakta oss:

Expedition/bokningscentral tel. 033-17 94 00
Växeln är öppen vardagar mellan kl. 9-12 och kl. 13-16.

E-post: boras.bokningscentral@svenskakyrkan.se

Boka begravning

Du kan vända dig direkt till vår bokningscentral på telefonnummer 033 – 17 94 00 vardagar kl. 9-12, 13-15 eller någon av de lokala begravningsentreprenörerna. När bokningen är färdig kontaktar prästen dig så att ni kan planera begravningen tillsammans.

Kostnad

För personer som varit medlemmar i Svenska kyrkan tas det inte ut någon avgift för begravningsgudstjänsten.

Kyrkor och kapell

Svenska kyrkan i Borås har sju kyrkor: Brämhults kyrka, Byttorps kyrka, Caroli kyrka, Dammsvedjans kyrka, Gustav Adolfs kyrka, Hässleholmens kyrka och Sjöbo kyrka. Förutom dessa finns det flera begravningskapell på S:t Sigfrids griftegård och ett på S:ta Birgittas griftegård.

Minnesstund

Ofta finns möjlighet att låna en lokal i något församlingshem om ni vill ha en samling efteråt. Det är kostnadsfritt. Bokningscentralen hjälper er att boka.

Inför begravningen

Prästen kontaktar dig så att ni kan planera begravningsgudstjänsten tillsammans. I Svenska kyrkan finns en ordning som ligger till grund för begravningsgudstjänsten men det hindrar inte att ni kan utforma den utifrån egna önskemål. Fundera på om det finns några psalmer ni vill sjunga, musik ni vill lyssna till eller texter som ska läsas.  Läs mer.

Barn

Barn har egna frågor och tankar kring döden. Uppgiften för oss vuxna är att skapa ett tryggt sammanhang när barn möter döden. Ta gärna med barn till begravningen. Förklara för dem innan vad som händer så förstår de vad som sker och blir på så vis mer delaktiga. Ett sätt för barn att bli mer delaktiga på en begravning kan vara att rita en teckning som barnet lämnar på kistan.

Språk

Begravningen kan ske på andra språk än svenska, till exempel finska och engelska.

Medan det finns tid

En studiecirkel om praktiska förberedelser kring hur du och dina anhöriga vill ha det inför och efter döden. Start 13 maj.

Kyrkogårdar och gravskötsel

Vill du veta mer om kyrkogårdar och gravskötsel?

Gravskötselexpeditionen tel. 033-17 94 06

Begravningsexpeditionen tel. 033-17 94 05