Vigsel

Att vigas och ingå äktenskap är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och till ett liv tillsammans.

Boka vigsel direkt här på webben!

Gör så här:

• Välj Boo kyrka eller Boo kapell och/eller datum för att få upp lediga tider i kalendern. Syns det inga tider i kalendern beror det på att vigseltiderna redan är bokade.  Välj en tid och fyll i uppgifter i formuläret som öppnas.
  • När bokningen inkommit till oss, gör vi en avstämning innan vi skickar ut en definitiv bekräftelse.
  • Har du frågor eller inte hittar någon tid som passar, kontakta expeditionen på 08-747 66 01 eller boo.forsamling@svenskakyrkan.se
  • För tillfället går det inte att låna en brudkrona.
  • Med reservation för eventuella ändringar vad gäller bemanningen (präst och musiker).
  • Alla personuppgifter behandlas enligt GDPR.

bokning av vigsel

boo.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefontider:
Mån, tis, tors & fre kl 9-12.
Ons 13–15.

Bröllop är ofta ett minne för livet, inte bara för dem som gifter sig, utan också för släkt och vänner. Om minst en i paret är medlem i Svenska kyrkan kostar vigseln ingenting.

Akten sker ofta i kyrkan. I Boo har vi bara en kyrka men många vigslar äger också rum i privatägda Boo kapell. Ibland förekommer vigsel i hemmet, utomhus eller i någon annan lokal.

Ceremonin följer alltid Svenska kyrkans ordning för vigselgudstjänst. Ordningen är densamma för alla vigselpar. I samråd med prästen och musiker kan man göra vigseln personlig med olika symbolhandlingar, dikter och sånger.

Vigselgudstjänstens högtidlighet och allvar vill vara ett stöd när vardagen gör sig påmind. Under akten ber vi att kärleken mellan oss alltid ska få finnas i våra liv. Gud är kärlek och all kärlek har sitt yttersta ursprung i Gud. Även de som gift sig borgerligt är välkomna till kyrkan för att få välsignelse och förbön.

Hindersprövning och vittnen
För att vigas behöver ni en präst, minst två vittnen och en beviljad hindersprövning. Hindersprövningen ansöker ni om hos Skatteverket. Den måste visas för prästen innan vigselgudstjänsten.

Förslag av psalmer och sånger för vigsel
Den levande musiken är en betydelsefull del av vigselgudstjänsten. Kyrkomusikern tar gärna emot önskemål och ger tips kring musiken vid vigseln.

Klicka här för att öppna listan med förslag av psalmer och sånger för vigsel.

Vanliga frågor om vigsel

Får vi kasta ris? Får vi dekorera i kyrkan? Får vår solist möjlighet att öva med musikern? Här har vi samlat svaren på några av de vanligaste frågorna inför vigseln.

interiör Boo kyrka

Våra kyrkor och lokaler

Du hittar information om våra andra lokaler här

Musik efter önskemål

Kontakta oss så hjälper vi dig med musik till dop, vigsel eller begravning.