Barn och familj

Vi har verksamheter och aktiviteter för hela familjen! Kontaktuppgifter finner du längst ned på denna sida.

VIKTIG INFO

Från och med vecka v.3 drar vi igång våra aktiviteter för lediga föräldrar och barn. Dock förde tyvärr julen med sig en oväntad överraskning för oss. Barnlokalen i Kyrkans hus drabbades nämligen av en vattenskada vilket gör att vi inte kan vara där. Detta medför en del ändringar i Öppen förskola fram till tidigast i slutet av februari.

Detta gäller alltså tillsvidare:
Öppen förskola:
För barn upp till 5 år i vuxens sällskap. Vi leker, sjunger och umgås.

Kyrkans hus.
Tisdagar kl. 9-10:30
Fredagar kl. 10-12

Tollare, Tollare torg 0-5 år
Tisdagar kl. 9-11.
Torsdagar kl. 9-11.

Öppen förskolan

Du som är förälder och har barn upp till 5 år är välkommen till kyrkans mötesplats för barn och föräldrar där vi umgås, leker, fikar, sjunger och lär känna varandra.

Öppen förskola 0-18 mån

Tisdag kl. 9-11. Sångstund kl. 9.30

Glad besökare på Öppna förskolan i Kyrkans hus

Kontakt: maria.holmberg@svenskakyrkan.se073-513 47 02

Öppen förskola 0- 5 år

Kyrkans hus, Orminge c

Tisdagar kl 13-14:30 Sångstund kl 14
Torsdagar kl 9-11.
Fredagar kl. 9- 12. Sångstund kl. 10

Kontakt: maria.holmberg@svenskakyrkan.se 073-513 47 02

Tollare, Tollare torg
Tisdagar kl. 9-11. Sångstund kl. 9.30
Torsdagar kl. 9-11. Sångstund kl. 9.30

Kontakt: anna.hallberg@svenskakyrkan.se070-230 27 27

Rytmik

Rytmik är musik, rörelse och glädje med kroppen som instrument. Vi sjunger, ramsar, spelar och dansar. För barn 0- 5 år tillsammans med vuxen.

Torsdagar
Kl. 9.30 Rytmik 11 månader – 3 år
Kl. 10.30 för Rytmik  0-10 månader
Ingen anmälan krävs.

Fredagar
10.00, Syskonrytmik 0-5 år.
Rytmikpasset sker i samband med öppna förskolan.

Kontakt och frågor angående rytmik: maria.j.westerlund@svenskakyrkan.se

Torsdagshäng i Tollare

Torsdagar kl. 14:30-17:00
Tollare torg

Ett häng för föräldrar och barn efter förskola/skola, där vi fikar, leker, umgås och har en gemensam sångsamling kl 16.30

Kontakt: anna.hallberg@svenskakyrkan.se

Himmel & pannkaka

En gudstjänst för de minsta barnen med familjer med mycket sång, musik och rörelse. Avslutas med pannkakslunch.

Alla är varmt välkomna!

Kostnadsfritt.

Fredagar kl. 10.30
23/2, 22/3, 12/4 & 17/5

Kontakt: maria.holmberg@svenskakyrkan.se

56:an

”Afterschool” häng för dig som går i åk 5 & 6. Kom och häng med kompisar, fika, pyssla, spela spel, snacka om livet.

Onsdagar
Kl 15-16:30.

Anmäl dig via formuläret nedan

Kontakt: maria.holmberg@svenskakyrkan.se

Enastående föräldrar

Är du enastående förälder och intresserad av verksamheten nedan?, Välkommen att höra av dig till Sophie Sköldeberg, diakon, med frågor eller för att finnas med på vår kontaktlista, och få utskick inför dessa tillfällen.

När man är ensam vuxen i ett hushåll och alltid är den som ska laga mat, vika tvätt, hämta i skolan, få ekonomin att gå ihop och hålla koll på friluftsdagar, så är det tacksamt med lite andrum och det kan du hitta i dessa verksamheter:

Matutdelning -en gång per termin har vi en riktad utdelning av matkassar till just enastående föräldrar

Utflykter – en på hösten och en på våren. Till en badsjö, en park, ett museum eller kanske Skansen.

Sommarläger – Några dagar på lägergård med helpension och roliga aktiviteter för stora som små.

Scouter start 6/9

För dig mellan 7 och 12 år.
Mittemot Boo prästgård, ovanför Sågsjön, hittar du Arbetsgården. Här håller kyrkans scouter till . Tillsammans lär vi oss om djur och natur, om ledarskap och gemenskap, om att växa som individ och stärka vår självkänsla. Vi lär oss att göra upp eld, laga mat utomhus och att göra knopar, d.v.s. verktyg för att kunna klara sig i naturen på egen hand. Anmälan.

Arbetsgården, mittemot Boo prästgård.
Onsdagar kl. 16.30-18.00 och 18.30-20.00
Kontakt: henrik.langels@svenskakyrkan.se

Anmäl ditt barn via anmälningsformuläret, se nedan.

Anmälan till scouter och 56:an

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.