Foto: Alex Giacomini /IKON

Konfirmand 2024

Under hösten startar våra konfirmandgrupper - läs mer och anmäl dig här. Sista anmälningsdag: 17 september 2023.

Nu drar konfirmandåret igång - välkommen att vara med!

Du som börjar årskurs 8 eller är född 2009 kan vara med - och du som är född 2008 och inte tog chansen i fjol får nu en ny möjlighet att konfirmera dig.

Du anmäler dig via anmälningsformuläret som du hittar längre ner på denna sida, under informationen om våra olika konfirmandgrupper.

Sista anmälningsdag: 17 september 2023.

Våra konfirmandgrupper 2023-2024

”Kom och se”
Träffas på onsdagar varannan vecka i Arbrå. Ingår läger med övernattningar höst och vår. Den här gruppen har en inriktning mot förintelsen och andra världskriget och du erbjuds att följa med på en avslutande resa till Polen/ Auschwitz.
Konfirmationsgudstjänst 19 maj 2024 i Arbrå kyrka
Ledare: Lars Sahlin och Tobias Olsson

”Mitt i allt”
Träffas på tisdagar varannan vecka i Kilafors. Ingår läger med övernattningar höst och vår. Den här gruppen har en inriktning mot förintelsen och andra världskriget och du erbjuds att följa med på en avslutande resa till Polen/ Auschwitz.
Konfirmationsgudstjänst 19 maj 2024 i Hanebo kyrka
Ledare: Josefin Forsberg och Linda Johansson

”Pilgrimsgruppen”
Träffas en helg i månaden på lördag 6 söndag. Ingår läger med övernattningar höst och vår. Den här gruppen har en inriktning på att vandra i ur och skur, flertalet tillfällen både höst och vår. Avslutas med en resa till Vadstena/Linköping under Kristi himmelsfärdshelgen.
Konfirmationsgudstjänst 19 maj 2024 i Bollnäs kyrka
Ledare: Eva-Lotta Berg och Roger Eriksson Lovén

”Sommargruppen”
Den här gruppens huvudsakliga fokus är 2 veckors läger tillsammans i början av sommarlovet 2024 på Prästnäsgården. Men gruppen träffas redan i slutet av 2023 första gången.
Konfirmation 23 juni 2024 i Bollnäs kyrka
Ledare: Josefin Forsberg och Tobias Olsson

Är du inte säker på vilket alternativ som passar bäst? Välkommen på informationskväll i Bollnäs församlingshem tisdag 12 september kl 18.00.

ANMÄLAN KONFIRMAND (markera endast ETT konfirmandalternativ) OBS! "Mitt i allt"-gruppen är fullbokad och "Pilgrimsgruppen" har utgått. Välj ett av de återstående alternativen nedan.

Vad är konfirmation?

Livet kan vara fullt av val, krav, tjat...och alla möjliga känslor. Jag är ung men också på väg att bli vuxen. Jag har livet framför mig, men alltså...vilket liv vill jag leva? Vart är jag på väg? Vem vill jag vara?

Vi kan gå runt med massor av frågor utan att veta när, hur och vart de får ställas. Varför finns jag? Finns det någon mening med nånting egentligen? Finns Gud? Finns det olika sätt att tro?

Konfirmationstiden är en värdefull tid av livet. Det är en chans att fundera över alla de där frågorna som kan ha funnits ett tag. Jag får möjligheten att växa som person och upptäcka vad jag faktiskt tycker, tänker och känner kring det som händer runt omkring mig tillsammans med andra.

Det kan vara skönt att veta att Svenska kyrkan tycker att varje människa är viktig. Jag är sedd och älskad oavsett vem jag är.

Livet och döden, kärlek och vänskap, frihet och orättvisor, och allt annat som kan röra sig i huvudet. Vad är du nyfiken på att utforska? Vi kan göra det genom musik, drama, värderingsövningar, lek...allt utifrån dig och gruppen.

Under konfirmationsåret åker vi på läger, firar gudstjänst och andakt, samtalar, möter olika människor med spännande livsberättelser och mycket mer!

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.