Ramundeboda kyrka
Foto: Carina Rosengren

Ramundeboda kyrka

Den mycket speciella kyrkan i Laxå centrum stod till en början vid Bodarnesjön. Det var den s.k. Tivedskungen och brukspatronen Anton von Boij som uppförde kyrkan och stod bakom de rika utsmyckningarna.

Kyrkan i Laxå har samma namn som församlingen, Ramundeboda. Den har inte alltid stått där den står nu i Laxå centrum. Kyrkan byggdes ursprungligen vid Bodarnesjön, den plats där en gång ett Antoniterkloster fanns. Där invigdes den 1688.

När sedan brukssamhället Laxå växte upp kring järnvägen, och det fanns behov av en kyrka där, beslutade man att flytta kyrkan dit. Där står den nu "mitt i byn" sedan 1899. En mycket vacker och speciell träkyrka med tjärat spån på både tak och väggar. En riktig träbarock och änglakyrka fylld av änglabilder inuti, på altaruppsatsen och i taket. Altaruppsatsen som är ett s.k. passionsaltare finns liksom predikstol och dopfunt med sedan 1688.

Ramundeboda kyrka som är en centralkyrka med fyra lika långa korsarmar, med altaret i väster och orgeln i öster är väl värd ett besök. Främst när vi firar mässa v söndagar och helgdagar kl. 10.00.

Här på vår hemsida kan du hitta vilka olika gudstjänster vi firar i församlingen, ibland kan det vara annan tid och annan plats.

Vägbeskrivning
Sväng av E20 vid rondellen ned mot centrum, efter c:a 800 m. sväng vänster, skylt finns.

Är kyrkan låst, säg till på pastorsexpeditionen rakt över gatan så öppnar vi gärna kyrkan.

Välkommen!