Vad ingår i begravningsavgiften?

Här kan du läsa om vad som ingår i begravningsavgift respektive medlemsavgift.

Nu på hösten när mörkret lägger sig över vårt land, går många till sina anhörigas och käras gravar för att lägga ner gravblommor och tända ljus i lyktor. Det är en fin och god tradition.
Kanske har även du i år fått ta avsked av en kär och nära person och besökt en begravningsgudstjänst i en av våra kyrkor eller i gravkapellet. En familjemedlem som gått bort, en livspartner, en vän, granne eller arbetskamrat? Att få vara med om begravningen är en viktig del i sorgeprocessen och våra begravningsgudstjänster är därför alltid offentliga för alla som sörjer – även om den ska ske i kretsen av de närmaste.

Garvlykta

Under begravningsgudstjänsten lägger prästen ofta jord på kistan och säger
”Av jord är du kommen, jord ska du åter bli. Jesus Kristus ska uppväcka dig på den yttersta dagen.” Dessa ord riktar sig inte till den döde i kistan utan till de som sitter i bänkarna, för orden är en påminnelse till oss alla om vår egen dödlighet.

När man är med på en begravning så börjar man ibland också fundera över sin egen begravning: hur skulle jag vilja ha det? Hur går det till egentligen? Ibland pratar människor om det, hemma eller på jobbet. Det är bra, för det kan vara en hjälp som underlättar för de anhöriga att sköta om begravningen i den avlidnes anda.
Men eftersom vi – lyckligtvis – inte så ofta är på begravning är det ofta också stor osäkerhet om hur det fungerar.
- Vad får man välja?
- Vad ingår i min medlemsavgift i kyrkan?
- Vad ingår i min begravningsavgift om jag har bestämt att lämna mitt medlemskap i kyrkan?

Den första kontakten när någon dör sker vanligtvis med en begravningsbyrå. Via dem bokas det oftast en tid för begravningsgudstjänsten. Då väljer man i vilken kyrka den ska äga rum. I vår församling har vi lagt begravningstider på de dagar som oftast efterfrågas, nämligen torsdagar och fredagar. I vanliga fall räcker de tre tiderna vi erbjuder men ibland behöver vi vara flexibla, till exempel när det sker många dödsfall inom kort tid.
Som medlem i kyrkan kan man välja att begravningen ska ske i ”sin kyrka” och den utförs av en av våra präster och en musiker. Vi har dessutom alltid vaktmästare i tjänst som hjälper till med mycket av det praktiska som är nödvändigt.
Enligt lag ska den avlidne gravsättas eller kremeras inom en månad. Därför behöver begravningen ske inom en månad från dödsdagen om det ska ske med kistan. Det är önskvärt – framför allt av etiska skäl – att hålla sig till detta.

Kist- och urngravplatser på Åtvids Gamla kyrkogård

Inför gudstjänsten har de närmaste ett samtal med prästen om hur det ska gå till. Där går man igenom gudstjänsten, väljer psalmer och musik. Våra proffsiga musiker spelar allt från klassiska stycken (som Bachs Air mm) till moderna låtar från vår tid. De ackompanjerar även sångsolister om så önskas.
Vi är måna om att begravningen är personlig och speglar den avlidne. Därför försöker vi vara lyhörda för era önskemål och era berättelser – inom den ram som vår gudstjänstordning tillåter. Ibland kan det också vara en önskan att inte ha en lång gudstjänst med mycket musik, till exempel när man är ensam kvar i familjen. Då finns det också en möjlighet att anpassa avskedet – prata med prästen, så hittar vi den form som känns bäst.

När man har valt att inte vara medlem i kyrkan, är det ett medvetet val man gör. Vi har respekt för det, även om vi är ledsna över det.
I begravningsavgiften som alla – om man är medlem eller ej – betalar, ingår rätten till ett rum där en borglig begravningsceremoni kan ske: i vår församling är det vårt gravkapell på Åtvids nya kyrkogård. Även detta bokas via begravningsbyrån och det gäller samma tider som för de kyrkliga begravningarna.
Vid denna borgliga ceremoni, som oftast sköts av en officiant från byrån man anlitat, är även en vaktmästare på plats som hjälper med praktiska saker. Det går däremot inte att boka en präst eller en av våra musiker. Det går inte heller att välja en kyrka som plats eftersom det är gudstjänstlokaler som bekostas av medlemspengarna.

Det förekommer att människor tror att man kan köpa tjänsten av en präst eller musiker, men med tanke på att den avlidne har valt att lämna det kyrkliga, måste vi visa respekt för det steget och valet att inte vilja ha en kyrklig begravning. Ibland kan anhöriga vara chockade när de vid bokningen hör att en anhörig inte var medlem. De skulle vilja vara i kyrkan för egen del men får inte.
Vi vill därför uppmana er att berätta för er familj när ni inte vill vara kvar i kyrkans gemenskap, för ofta är det familjen som drabbas av det.

Ingår i kyrklig begravning:
lokal: Valfri kyrka eller gravkapell
präst, musiker, vaktmästare

Ingår i borgerlig begravning:
lokal: Gravkapellet Åtvids nya kyrkogård
borgerlig officiant (medför kostnad)
ej präst, ej musiker, vaktmästare

Har du frågor eller funderingar hör gärna av dig till oss.

Kyrkogårdsförvaltningen

Begravningslagen

Vad ingår i begravningsavgiften?