Behöver du någon att prata med?

Nyhet Publicerad Ändrad

Känns livet lite besvärligt? Behöver du någon som lyssnar? Välkommen att höra av dig till församlingens präster. Vi har absolut tystnadsplikt.

Vi lyssnar gärna, vare sig det handlar om en livskris, sorg efter någon du förlorat, eller om du helt enkelt bara känner att du behöver någon som lyssnar. Inget är för litet eller för stort.

Här hittar du kontaktuppgifter till församlingens präster

Du kan också ringa till församlingsexpeditionen
0120-299 30 för att få kontakt.

Jourhavande präst – akut samtals- och krisstöd
Ring 112 och be att få tala med jourhavande präst.
Jourhavande präst
– akutjour, ring, tel 112, alla dagar kl. 21-06
– chatt, alla dagar kl 20-04 på svenskakyrkan.se
Jourhavande präst

Här finns också hjälp att få:
Jourhavande medmänniska, en ideell förening med telefonmottagning alla kvällar och nätter kl 21-06,
tel 08-702 16 80 och chatt-mottagning på sön kl 21-24.
Du får vara anonym.

Har du självmordstankar eller oroar dig för någon nära dig som har det, kan du också kontakta Självmordslinjen (du får vara anonym), ring 90101, har även chatt och mail, eller ring 112 om det är akut för dig eller någon annan

Någon att tala med?

Många av oss bär på funderingar kring vår egen existens, meningen med tillvaron, och annat som är viktigt för våra liv. Ibland drabbas vi av svåra händelser och vet inte riktigt hur vi ska gå vidare. Ibland behöver vi bara någon som lyssnar på oss.

Då är det värdefullt att få samtala med någon som har tid att lyssna och få hjälp med att upptäcka nya möjligheter. Du är alltid välkommen att höra av dig till någon av församlingens präster. Vi är vana vid att möta människor i samtal och vi har tystnadsplikt.

För dig som behöver ytterligare stöd och hjälp finns vår diakonimottagning.
Läs mer om diakonimottagningen här

BRIS – för dig under 18 år:
Prata med en kurator om det du funderar mycket på eller behöver hjälp med.
Ring 116 111 mån-fre 9-12 och 14-21, lör-sön kl. 14-21
Du kan också skriva eller chatta på bris.se BRIS