Foto: Albin Hillert/IKON

Kollekter

I samband med offentlig gudstjänst och andaktsstund får kollekt tas upp för att stödja Svenska kyrkans verksamhet eller någon annan verksamhet som kan anses angelägen för Svenska kyrkan.

Kyrkostyrelsen får besluta RIKSKOLLEKTER (R) högst 30 dagar varje år. Domkapitlen får besluta STIFTSKOLLEKTER (S) högst 10 dagar varje år. Kyrkoråden får besluta FÖRSAMLINGSKOLLEKTER (F) för övriga dagar.

Kollektlista

Lista över kollekter 2024: KOLLEKTLISTA 2024 (pdf)

Aktuella kollektcirkulär

Här hittar du kollektcirkulär till riks- och stiftskollekter. Vid församlingskollekter finns inga gemensamma cirkulär. KOLLEKTCIRKULÄR

Ge kollekt via Swish

I Askims församling tas kollekt upp enbart via Swish. Församlingens kyrkor har egna swishnummer för kollekt.

Lappar med texten Ge din kollekt via Swish ligger i kyrkbänkarna.

Förändrade kollektrutiner

Förändringen innebär att det i församlingens gudstjänster inte längre är möjligt att ge sin kollektgåva med kontanta pengar. Kollekt samlas in med hjälp av Swish. För den som vill ge en kontant gåva finns möjlighet att bidra till församlingens projektinsamling som pågår löpande.

Askims församlings insamlingsprojekt: Skolgång och utbildning i Dara Synod i Etiopien.

Församlingen stödjer ett skolprojekt i Dara, cirka 40 mil söder om Addis Abeba, där barn och unga ska kunna få skolgång.