Foto: Tommy Hvitfeldt

Gudstjänster

Välkommen till gudstjänst i församlingens kyrkor.

Högmässa Billdals kyrka 28/4

Välkommen att fira gudstjänst femte söndagen i påsktiden. Dagens tema är "Att växa i tro". Jessica Åström präst, Göran Bejstam musiker. Vi sjunger månaden psalm, nr 198 "Likt vårdagssol i morgonglöd". Söndagsskola. Billdals kyrka söndag 28 april 10.00.

Högmässa Askims kyrka 28/4, även digital

Välkommen att fira gudstjänst femte söndagen i påsktiden. Dagens tema är "Att växa i tro". Eric Muhl präst, Peter Johanson musiker. Askims kyrka söndag 28 april 11.00. Gudstjänsten direktsänds också på hemsidan.

Mikaelsmässa 28/4

Välkommen att fira gudstjänst femte söndagen i påsktiden. Dagens tema är "Att växa i tro". Joakim Selin präst, Peter Johanson musiker. Vi sjunger månadens psalm, nr 870 "För att du kom" . Mikaelskyrkan söndag 28 april 17.00.

Närbild på blå vårblomma.

Gudstjänster april

En sammanställning över gudstjänster i april. (Med reservation för ändringar)

Några vitsippor och påskliljor i vårsolen.

Månadens psalm Billdals kyrka april

Vi fokuserar på en psalm i månaden som vi sjunger varje söndag. Vi övar gemensamt innan gudstjänsten börjar. Psalm för april är SvPs 198 "Likt vårdagssol i morgonglöd". Välkommen att sjunga tillsammans vid gudstjänsten i Billdals kyrka söndagar 10.00.

Månadens psalm Mikaelskyrkan april

Under våren fokuserar vi på en psalm i månaden som vi sjunger varje söndag. Psalm för april är psalm 870 "För att du kom". Välkommen att sjunga tillsammans i Mikaelskyrkan vid gudstjänsten på söndagar 17.00!

Aktuell musik i Askims församling

Här publiceras kommande musikevenemang i Askims församling - musikgudstjänster eller speciell musikmedverkan i ordinarie gudstjänst.

Solljus reflekteras i en kyrkorgels pipor.

Musik i Göteborg

Nu är det enklare för dig att hitta din nästa musikupplevelse. Kyrkorna i Göteborg har en gemensam kalender med konserter och musikevenemang nära dig.

Kollekter

I samband med offentlig gudstjänst och andaktsstund får kollekt tas upp för att stödja Svenska kyrkans verksamhet eller någon annan verksamhet som kan anses angelägen för Svenska kyrkan.

Ge kollekt via Swish

I Askims församling tas kollekt upp enbart via Swish. Församlingens kyrkor har egna swishnummer för kollekt.

Askims församlings insamlingsprojekt: Skolgång och utbildning i Dara Synod i Etiopien.

Församlingen stödjer ett skolprojekt i Dara, cirka 40 mil söder om Addis Abeba, där barn och unga ska kunna få skolgång.

Gudstjänstprenumeration

Vill du ha församlingens gudstjänster i din mobilkalender? Prenumerera då på vår gudstjänstkalender!

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Appen Kyrkan

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den kan du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också fem korta filmer om varför Svenska kyrkans firar jul och påsk samt om begravning, dop och vigsel.

Direktsändning i Askims församling

Delta i gudstjänst på distans. Här kan du följa direktsändningar från församlingens kyrkor.

Digitala gudstjänster arkiv

Här kan du se de senaste veckornas digitala gudstjänster.

En äldre person formar ett hjärta med fingrarna mot kameran.

Kyrkan på äldreboenden

I församlingen finns fyra äldreboenden - Sisjödal i Askim, Granliden och Vardaga Villa Hovås i Hovås samt Uggledal i Billdal. Präster, diakoner och musiker kommer regelbundet till dessa för gudstjänst, andakt och samvaro.

Gudstjänst Askims kyrka

Högmässa på söndagar klockan 11.00. Ibland dopgudstjänst klockan 13.15. Högmässan direktsänds samtidigt via hemsidan för dem som inte kan komma till kyrkan.

Gudstjänst Billdals kyrka

Högmässa eller familjemässa söndagar klockan 10.00. (juni-augusti sommarmässa klockan 10.00)

Gudstjänst Mikaelskyrkan

Mikaelmässa söndagar klockan 17.00. Ibland med musik eller tema.

Middagsbön

En stunds stillhet med psalmsång, bibelberättelser, bön och musik. Mikaelskyrkan tisdagar klockan 11.45. Därefter sopplunch och samvaro i församlingssalen.

Veckomässa Billdals kyrka

Veckomässa i Billdals kyrka firas onsdagar jämna veckor klockan 19.00. (Sommaruppehåll juni - augusti)

Veckomässa Mikaelskyrkan

En stilla mässa. Mikaelskyrkan torsdagar klockan 19.00.

Vad är en gudstjänst?

Här kan du ta del av en så kallad kommenterad gudstjänst som förklarar gudstjänstens olika delar och dess bakgrund och syfte. Välkommen på ett digitalt besök i Billdals kyrka!

Själaringning

Själaringning för dem som avlidit under veckan sker i Askims kyrka på fredagar klockan 16.00. Ett ljus tänds för var och en och kyrkklockorna ringer. Präst eller diakon håller en kort andakt och finns där för samtal.