Organisation

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka. Det innebär att du som medlem kan vara med och demokratiskt påverka beslut i kyrkan, både på lokal och nationell nivå. Antingen genom att engagera dig eller genom att rösta i kyrkovalet. Eller båda!

KYRKORÅDET
Kyrkorådet är församlingens styrelse. Kyrkorådet ska ha omsorg om församlingslivet och ansvara för att församlingens grundläggande uppgift, dvs. att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt att utöva diakoni och mission, blir utförd.

KYRKOFULLMÄKTIGE
Kyrkofullmäktige är församlingens högsta beslutande organ och väljs av de röstberättigade i församlingen vid allmänna val vart fjärde år.

Kyrkofullmäktige beslutar bl.a. i mål och riktlinjer för verksamheten, om budget, kyrkoavgift och andra viktiga ekonomiska frågor, när det gäller val av ledamöter och ersättare i kyrkoråd och andra nämnder samt beträffande  årsredovisning och ansvarsfrihet mm.

Här hittar du kontaktuppgifter och bilder på oss som arbetar i församlingen