Några konfirmander står i ring och håller upp händerna mot taket.

Konfirmation

Konfirmation i Växjö - Få tid för livets stora frågor - Ta chansen att upptäcka vad kristen tro är - Lär känna nya människor - Bli mer allmänbildad

Bli konfirmand 2023-2024

Se grupper och anmäl dig!

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden?

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 400 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan Växjö. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan. När du bestämt vilken grupp du vill vara med i anmäler du dig via webbformuläret (se knappen överst på denna sida).

Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Du behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

Konfirmandtiden kan se ut på olika sätt. När vi ses på konfirmandträffar eller läger pratar vi om olika frågor i små eller stora grupper. Det kan handla om allt mellan himmel och jord. Ofta hittar vi på olika aktiviteter och provar nya saker tillsammans. Du får vara med och fira gudstjänst och andakt, veta mer om vad Bibeln och psalmboken innehåller och hur det kan hänga ihop med ditt liv här idag.

De som leder konfirmationen är präster, pedagoger, diakoner, musiker och i vissa grupper även unga ledare från kyrkan. De är nyfikna på dig och vad du funderar på. Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga, du kan fråga om vad du vill.

Vad är konfirmation? Hur går det till?

Ordet konfirmation betyder bekräftelse, det kommer från latinets "confirmare" och känns också igen i det engelska ordet "confirm".

Konfirmandgrupper 2023-2024

Här kan du läsa om de konfirmandgrupper som finns att välja på inför läsåret 2023-2024.

En stor grupp med ungdomar sträcker upp händerna i luften.

Anmälan konfirmation

Att vara 14 år är att leva i en brytningstid. Att känna sig vuxen men ändå räknas som barn. Mitt i allt detta kommer vi i Svenska kyrkan med ett erbjudande. Kom och var med oss under några månader! Lär känna Gud och Jesus, kristen tro och ge dig själv chansen att som konfirmand stanna upp och fundera på dina frågor mitt i tonåren.

Konfirmeras som vuxen

Man kan konfirmeras som vuxen, det enda som krävs är att du är döpt, och döpt kan du bli oavsett hur gammal du är.

Mer om konfirmation på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.