Närbild på två vigselringar som tillsammans med en blomkvist ligger på en uppslagen bok med rubriken Vigselgudstjänst.
Foto: Kristin Lidell

Vigsel

En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut.

Alla kan gifta sig i kyrkan, oavsett om vigseln är mellan kvinna och man, eller mellan två kvinnor eller två män. Det ni måste tänka på är att åtminstone en av er är medlem i Svenska kyrkan.

Ett glatt barn med rutig mössa gör V-tecknet med båda händerna mot kameran.

Ditt medlemskap gör skillnad

Genom ditt medlemskap i Svenska kyrkan är du med och skapar mötesplatser där alla är välkomna. Du stöttar samhällets mest utsatta, i Växjö, i Sverige och i världen. Ditt medlemskap betyder mycket.

Oftast äger vigseln rum i en kyrka och det är ni själva som väljer i vilken kyrka ni vill gifta er. Om ni vill gifta er på en annan plats, t ex utomhus, går det oftast att lösa om ni tar kontakt med en präst för att prata igenom era önskemål. Vigselgudstjänsten är konstadsfri och då ingår tillgång till musiker och vaktmästare.

Att boka vigsel

För att boka vigsel vänder ni er till den församling där ni vill gifta er. I varje församling avsätts ett antal tider som är reserverade för vigslar. Om ni vill boka er vigsel i en speciell kyrka eller en viss dag, kan det vara bra att vara ute i god tid. Om det är en populär kyrka eller tidpunkt så kan det vara bra att boka ett helt år i förväg.

Drevs gamla kyrka

Kyrkor och kapell

Svenska kyrkan Växjö är uppdelat i fem områden: Växjö domkyrka samt norra, södra, östra och västra området. I områdena finns det sammanlagt 41 gudstjänstlokaler fördelat på fyra kapell och 37 kyrkor, varav en kyrkoruin och sex medeltidskyrkor.

Vigselsamtal och förberedelser

När ni tagit kontakt med den församling där ni vill gifta er och bokat kyrka och tidpunkt så kommer en präst att kontakta er för vigselsamtal ca en månad innan vigseln. Vigselsamtalet kan äga rum antingen i kyrkan eller hemma hos er. Ibland har man ett extra möte i kyrkan dagarna innan vigseln, för att gå igenom ceremonin på plats.

Under vigselsamtalet planerar ni vigseln tillsammans med prästen. Vilka texter ni vill ha, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när. Vigselsamtalet kan bli ett avkopplande tillfälle när ni får släppa taget om den övergripande planeringen en stund och koncentrera er på varför ni egentligen gifter er med just varandra. För prästen är vigselsamtalet ett sätt att lära känna er bättre och det utgör en bra grund för vigseltalet.

Svenska kyrkan kan erbjuda alltifrån ett färdigt koncept med förslag på sånger och texter, till en personligt präglad vigselgudstjänst där ni t ex kan låta någon vän eller släkting läsa en dikt eller framföra något musikstycke som ni tycker om. Vissa brudpar vill skriva sina egna löften, sjunga en sång till varandra eller göra något annat personligt.

Utanför kyrkan, efter vigseln

Efter vigseln är en sed att gästerna välkomnar det nyvigda paret genom att utanför kyrkan kasta ris över paret. Detta är tillåtet även utanför kyrkorna i Växjö pastorat. Däremot är det inte tillåtet att kasta icke nedbrytbara material såsom plastkonfetti mm utanför kyrkan eftersom det påverkar kyrkogården och den natur som kyrkan omges av.

Hindersprövning

För att prästen ska kunna viga er, måste ni begära ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Hindersprövning görs för att kontrollera att inga formella hinder finns för äktenskapet. När ni fyllt i och skickat in blanketten till Skatteverket får ni hem ett intyg för vigsel som ni ska lämna till prästen innan bröllopsdagen.