Biskop Karins vapen

Varje nytillsatt biskop får sitt eget vapen formgivet för att representera just honom eller henne. Biskop Karin Johannessons vapen är komponerat av Claus K. Berntsen, Svenska Heraldiska Föreningens arbetsgrupp för kyrklig heraldik, och uppmålat av Ronny Andersen, kunglig dansk vapenmålare.

Skölden

I blått en kalk av silver med en ur kalken uppväxande naturlig lilja av guld.

Valspråk

Kristus förkunnar vi.

Symbolbakgrund

Kalken är ett av aposteln Sankt Johannes helgonattribut, då han enligt Legenda aurea drack en bägare med gift utan att ta skada. Detta hände för att gudinnan Dianas överstepräst Aristodemus skulle omvändas. Liljan är ett av Sankta Katarina av Sienas helgonattribut, något oklart varför då källorna är oeniga. Möjligtvis kommer det sig av att det berättas att hennes huvud smugglades ut ur Rom i en väska för att kunna läggas till vila i Sienna. När väskan inspekterades av Roms vakter var den full av lilje- eller rosenblad.

Biskop Karin Johannesson

Kontakta biskopen