En organist och en orgelelev sitter ner tillsammans vid Helga Trefaldighets kyrkas orgel och spelar tillsammans på manualernas tangenter.
Foto: Henrik Viberg

Orgelundervisning i kyrkorna

Både barn, unga och vuxna är välkomna att prova på och kostnadsfritt lära sig att spela orgel.

Spela orgel - något för dig?

I Svenska kyrkan Uppsalas kyrkor finns möjlighet till gratis undervisning i orgelspel för både barn, unga och vuxna.
Kontaktperson för vårt orgelpedagogiska arbete i Uppsala pastorat är Linnea Sjöberg, kyrkomusiker i Vindhemskyrkan, Uppsala domkyrkoförsamling.

E-post: linnea.sjoberg@svenskakyrkan.se

Just nu har vi inte möjlighet att ta emot fler orgelelever i Uppsala pastorat.
Platserna är fyllda och intresset för att lära sig spela orgel har visat sig vara stort vilket gör att vi i dagsläget har många som står i kö för undervisning.
Vi uppmanar därför dig som är nyfiken, men just nu inte kan erbjudas undervisning, att besöka våra kyrkor i samband med gudstjänster och konserter och då också passa på att titta på våra instrument.
Ett par gånger per termin görs visningar för allmänheten av orglar i våra kyrkor. I början av varje termin hålls en ”orgel-kickoff” i Vindhemskyrkan där du som är intresserad av att prova på att spela orgel och få veta mera är varmt välkommen.
Håll utkik på Uppsala pastorats hemsida för aktuella datum.