Foto: Johan Nilsson

Konserter

Storslagna körverk, finstämda soloframföranden, festlig musik i jul- och adventstid och sommarens många besök av internationella toppnamn - domkyrkans musikliv är rikt och varierat. Välkommen på konsert!

Ladda gärna ner vårprogrammet 2024 där du hittar domkyrkomusikens alla konserter och evenemang för perioden januari-juni. Vid eventuella ändringar i programmet hittar du aktuell information här på sidan.
Till några av konserterna gäller förköp och du hittar biljetterna via nortic.se eller på plats i Katedralbutiken, 018-430 36 30.

Detalj från domkyrkans valvmålningar: Barnliknande änglar med gloria i procession.

Gosskörer och flickkörer bjuder på gemensam lördagskonsert

Njut av orgel- och körkonserter med fri entré i Uppsala domkyrka på lördagar kl 11.30. 23 mars är det domkyrkans Lilla gosskören och Lilla flickkören som sjunger tillsammans med Västermalms församlings goss- och flickkör.

En törnekrona belyst i dramatiskt rött  och blått svävar fritt mot mörk bakgrund.

Upplev påskens drama i Johannespassionen

Se och hör Collegium Cantorum, Stefanoskören, Drottningholms barockensemble, Jeanette Köhn m fl framföra Bachs körverk i Uppsala domkyrka lördag 23 mars kl 18.00.

Texten "Te Deum Laudamus" mot balkgrund av ett par händer som rör sig framför en dunkelt upplyst gardin i dovt blått. Till höger porträtt på solisterna och kören som nämns i nyhetstexten.

1600-talets Versailles får nytt liv med stjärnspäckat sällskap i unik konsert

Tillsammans med internationellt välkända solister som Helena Ek, Leif Aruhn-Solén och Jorge Navarro-Colorado samt orkestern Rebaroque framför Uppsala Domkyrkokör barockmästaren de Lalandes musik i Milke Falcks sista stora konsert i domkyrkan 14 april kl 18.00.

En flöjtspelande ängel i grön dräkt, en av flera valvmålningar i Uppsala domkyrkas mittskepp.

Upplev "Förklädd gud" i konsert på nationaldagen

Uppsala domkyrkas ungdomskör, S:t Matteus symfoniorkester och solister framför Lars-Erik Larssons klassiker i sin helhet torsdag 6 juni kl 15.00.

Uppsala domkyrkas sex musikmedarbetare står i ett fejkat regn av vårmusikfoldrar som dalar ner över dem inne i kyrkorummet. De ser glada och förväntansfulla ut.

Vårens välfyllda musikprogram har landat

Passionsmusik, rockkonsert, en svensk klassiker, en fransman för finsmakare och mycket annat - domkyrkans musiker bjuder på en fullspäckad meny under första halvan av 2024. Här kan du ta del av allt som står på programmet och planera dina konsertbesök för våren.

Uppsala domkyrkas orglar

Läs om domkyrkans orglar

Bra att veta inför besöket

Inför ditt besök

Välkommen till Uppsala domkyrka. Här hittar du den information du behöver inför ditt besök i Uppsala domkyrka.