Foto: Tyler Olson, Dremastime.com

Vem kan säga ichthys?

Nyhet Publicerad Ändrad

Efter flera hundra år i skuggan av korset har fisken lämnat bakvattnet och de senaste decennierna fått nytt liv. Hur blev fisken en kristen symbol från första början?

Fisken var familjär

Fisken har oväntat stor betydelse i berättelserna om Jesus, jämfört med andra delar av Bibeln. Kanske beror det på att Jesus ofta rörde sig kring Genesarets sjö och samlade lärjungar bland fiskare. När han sägs utfodra flera tusen människor sker det med fisk och bröd. Han hjälper lärjungarna fånga fisk och ber dem bli människofiskare. Och efter uppståndelsen bjuder han dem på glödstekt fisk vid stranden.

Vem kan säga ICHTHYS?

Fisk heter ichthys på grekiska, språket som evangelierna är skrivet på. Själva namnet kan ha bidragit till fisksymbolens popularitet bland de tidiga kristna. Ichthys kan nämligen läsas som en förkortning av Iesous Christos Theou Yios Soter, vilket betyder Jesus Kristus, Guds son, frälsare. Därmed blev själva ordet ”fisk” en kort trosbekännelse.

Hemlig symbol i farlig tid

De första kristna var förföljda. För dem var fisken en viktig och hemlig symbol för att skilja vän från fiende. Vid ett möte ritade den troende en enkel båglinje i marken. Om den andre personen kompletterade teckningen med en båge från andra hållet, så det blev en stiliserad fisk, visste båda att de delade samma tro.

Fisken före korset

I den tidiga kyrkan verkar framför allt andra kristna symboler än korset ha använts. Som utsmyckning på gravar kan man hitta ankare, herde, duva, skepp, palmkvistar och fisk. Fisken symboliserade både Jesus och de troende. ”Vi små fiskar, liksom vår store fisk, Jesus Kristus, föds i vattnet”, skrev kyrkofadern Tertullianus om dopet kring år 200.

Text Helena Andersson Holmqvist

De tre fiskarna på Teg

Tre stiliserade fiskar är inhuggna i dopfunten av marmor längst fram i Tegs kyrka. Fisken är en symbol både för Jesus och för att en kristen kan leva i sitt dop som fisken i vattnet.

Ordet funt kommer från latinets fons som betyder ’källa’.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.