Nyhet / Publicerad 20 september 2021 / Ändrad 8 oktober 2021

Valresultatet i Umeå

Ungefär 11 000 personer röstade. Valdeltagandet var 19,55 procent. Här hittar du valresultatet för Umeå kyrkofullmäktige.

Nu är den slutliga rösträkningen gjord. Valdeltagandet i Umeå var 19,55 procent, något mindre än 2017 då 21,32 procent av väljarna röstade.

POSK och Kristdemokrater i Svenska kyrkan tappar röster medan Miljöpartister i Svenska kyrkan och den nya gruppen Himmel och jord går framåt.

Här hittar du det resultatet för kyrkofullmäktige. Notera att antalet totala mandat i fullmäktige minskat från 53 till 41.

Valresultat efter valet 2021. Observera att antalet totala mandat i kyrkofullmäktige har minskat från 53 till 41. Klicka på bilden för att komma till webbplatsen med valresultat.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan

Nästa kyrkoval äger rum 8-21 september 2025. Informationen på webbplatsen uppdateras fortlöpande.

Fler artiklar och nyheter

1. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad 12 september 2024

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

2. Här kan du prova beach och pingis

Publicerad 12 september 2024

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

3. Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad 12 september 2024

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

4. ”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad 12 september 2024

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

5. Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad 12 september 2024

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.