Foto: Lina Eriksson

Umeå satsar på Teo talks och årlig teologifestival

Nyhet Publicerad Ändrad

Den 27–28 augusti hålls den första Teo talks-festivalen i kulturhuset Väven i Umeå. Sedan är planen att publicera ett digitalt Teo talks seminarium varje månad.

– Vi vill föra ut teologin i det offentliga samtalet, säger Umeås kyrkoherde Lena Fagéus, en av initiativtagarna.

Idén att göra en teologisk version av välkända Ted talk har växt ur insikten att det finns en stor nyfikenhet på teologiska, filosofiska och existentiella frågor. Men i dag är det är svårt att hitta forum för den typen av samtal. En drivkraft till att skapa Teo talk är därför att skapa ett forum för livsfrågor som riktar sig brett och djupt.

– I den här väglösa tiden efter corona behövs verkligen samtal, tro och mening. Teo talks är ett sätt att skapa möjlighet för det, säger Per Rylander, kyrkoherde i Sävar-Holmöns församling.

Talare under den första teologifestivalen är bland andra Werner G. Jeanrond, Frida Mannerfelt, Anna Moilanen, Christer Olsson, Susanne Dahl, Mattias Hagberg, Trygve Wyller och Linnéa Jensdotter.

– Tanken med Teo talks är att ge språk för existentiella frågor, förklarar Lena Fagéus. Ambitionen är att Teo talks ska bli ett långsiktigt och uthålligt projekt. Umeå har redan en litteraturfestival, nu får vi också en årlig teologifestival.

Bakom Teo talks står Svenska kyrkan i Umeå, Sävar-Holmöns församling, Luleå stift, Verbum och Sensus.

Fler artiklar och nyheter

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.