Trummisen Thomas Hedlund: ”Min far är en förebild”

Nyhet Publicerad Ändrad

Thomas Hedlund tror att kyrkans barn- och ungdomsarbete är viktigt i en prestationsinriktad tid. Han planerar att göra sin röst hörd i höstens val.

Thomas Hedlund, trummis i Deportees, Cult of Luna och Phoenix, har en pappa som är präst. Under uppväxten i Umeå deltog han i barntimmar, kör och Kyrkans unga med läger och volleybollkvällar.

– De sammanhangen gav mig en trygghetskänsla, ett vilsamt komplement till det övriga livet. Det är en viktig del av kyrkans uppgift, att erbjuda en trygg plats för unga, som inte handlar om status och prestation.

Thomas bär med sig en känsla av tacksamhet inför livet, som han funderar på kan ha en förklaring i hans kyrkliga uppväxt. Hans bild av hur kyrkan bör vara är också påverkad av hans bakgrund.

– Min far är en förebild på många sätt. Han har alltid verkat genom att vara snarare än att predika. Så vill jag också att kyrkan ska vara – ett sammanhang som visar sin tro genom medmänsklighet, en trygg och inkluderande plats, dit man är välkommen även om man är trasig.

Med åren har Thomas engagemang i kyrkan ebbat ut, men i jultid är han en flitig besökare i Ålidhemskyrkan på samling kring krubban, midnattsmässa och julotta. Han har valt att fortsätta vara medlem i kyrkan och planerar att rösta i höstens val.

– När jag börjar fundera kring kyrkan upptäcker jag att jag har många tankar. Därför känns det rimligt att rösta och påverka i den mån jag kan.

Nu kan du rösta i kyrkovalet

Så gör du! Och nio lokala grupper svarar på sju frågor.

Kyrkoval

Vart fjärde år är det kyrkoval. Senaste valet var den 6-19 september 2021.

Foto på röstkortskuvert. I bakgrunden ser man personer som köar.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan

Nästa kyrkoval äger rum 21 september 2025. Informationen på den här webbplatsen rör kyrkovalet 2021 och uppdateras fortlöpande.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira