Foto: Malin Grönborg

Tipsar om enkla äventyr

Nyhet Publicerad

Uteliv behöver inte vara svårt, men bör innehålla gott fika. Det tycker Anna Hellgren, som startat instagramkontot Utetipset.

(Ur Spira 2 2021)

Att Anna upptäckte vaxade skosnören som inte går upp så lätt var en anledning till att hon startade Utetipset.

Anna Hellgren driver kontot Utetipset på Instagram. Foto: Malin Grönborg

– Det var något världen måste få reda på! När det inlägget var gjort rullade det bara på.

Målet är att inspirera till jordnära äventyr för den som vill ta sig ut i naturen, men tycker det verkar krångligt.

– Jag vill sänka trösklarna och visa att det går att uppleva mycket med enkla medel, nära hemmet. Jag trivs själv bäst med att få sova hemma i min egen säng.

Utetipset på instagram

Annas tips till nybörjaren

Hitta en friluftskompis

Gör utflykterna tillsammans med en kompis. Det ger både utflykten och vänskapen en skjuts.

Fika med piff

Planera fikat dagen innan, så det är enkelt när du ska iväg.
Lägg gärna till något extra, som goda tillbehör till soppan.

Köp inte utrustning

Du måste inte ha en goretex-kostym för att uppleva naturen. Om du vill prova en aktivitet – låna eller hyr utrustning först. Fritidsbanken är ett bra tips.

Vän i Umeås friluftsgrupp

Gruppen arrangerar aktiviteter som vandringar, cykelturer, fisketurer, övernattningar och fågelskådning.

Under pandemitiden ordnas en enkel aktivitet varje lördag kl 11, som annonseras på facebooksidan Friluftsgrupp – Vän i Umeå.

Samordnare Anna Hellgren nås på kontakt@vaniumea.se

Tema Under bar himmel

Prenumerera via RSS

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

”Jag har stort behov av att få leka”

Sydde egen urna av sparade tyger

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.